Hoe komt het dat er water onder mijn vaatwasser ligt een hele tijd NA het beëindigen van het wasprogramma?

Sinds kort ligt er soms een plasje water onder onze vaatwasser, en staat er ook nog water in. Blijkbaar gebeurt dit na het wasprogramma, want gisteren hebben wij gecheckt tijdens het programma en er gebeurde niets. De vaatwasser was droog binnenin en onderaan op de bodemplaat was ook niets te zien. Deze morgen toen wij wakker werden, stond er ineens een plas water onder en ook erin. Hoe is dit mogelijk? Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? De filter is niet vuil.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
27.7K

Het beste antwoord

Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de afvoer gedeeltelijk verstopt zit. Sluit de kraan na de volgende wasbeurt en kijk of er de volgende morgen weer water ligt.

Ligt er water: is de afvoer (gedeeltelijk) verstopt. Ligt er geen water dan zult u hoogstwaarschijnlijk een lek rubber aan de waterpomp hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt! We zullen het zeker eens proberen.

Andere antwoorden (2)

Graag zou ik het volgende toevoegen aan het (goede) antwoord hierboven.
Er is een lek in de machine, dat is zo goed als zeker. Maar komt dit door schade of niet, dat is de vraag.

Probeer de afloop (dus buiten de machine) eens te reinigen, mogelijk is deze toegeslipt. Als de machine blijft water verliezen dan is er ergens een lek en kan je er beter een technieker bij halen. Dit gaat geld kosten, de verplaatsing alleen kost al snel 75€ (voor een machine buiten garantie) en dan is er nog niets hersteld. Overweeg of uw machine deze kosten nog waard is.

Volgens mij gaat het om een eerder klein lek, het water komt terecht op de bodemplaat waar het zich verzameld en 'vertraagd' wegloopt.
De reden waarom ik denk dat het een klein lek is is omdat de bodemplaat voorzien is van een vlotter. Staat er veel water in de bodemplaat dan zal door de vlotter de machine in 'alarm' gaan en zal ze stoppen met werken. Als het lek erger wordt dan in het niet ondenkbaar dat dit gaat gebeuren, het enige wat je dan kan doen is de bodemplaat aan de voorkant los maken en het water laten weglopen. Ook is het niet zeldzaam dat de vlotter blijft vastzitten tot hij volledig opgedroogd is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De machine is slechts 2 jaar oud (net buiten garantie), dus een nieuwe kopen zien wij hier ook niet direct zitten.
Zou het kunnen dat de afvoer na 2 jaar al dicht zit? Tijdens het wasprogramma was er nog nergens water te zien op de bodemplaat. Het moet begonnen zijn na dat de machine al klaar was. Dus dan kan de machine volgens mij ook geen "alarm" geven toch?
Als ik het deze morgen de bodemplaat opgedroogd heb, was het toch gemakkelijk 1/3 van een emmer vol. Dus wel redelijk veel. Alvast bedankt voor de tips!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken de situatie bij u thuis niet, bij mij thuis was de afvoer van de vaatwasser aangesloten op de afvoer van het aanrecht. Je moet het zien als een soort buis waar meerdere aflopen in samen komen. Het was deze die verstopt was. Doordat de vaatwasser zijn water niet goed kon afvoeren liep deze over. Doordat het water in de bodemplaat verzameld lijkt het waarschijnlijk dat het water later lekt. Probeer de afloop zuiver te maken, die tip met de soda lijkt me een goed idee. Als er dan geen verandering is dan zal je toch een technieker moeten bijhalen. Ken je toevallig het merk en type?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is een Bauknecht GSXP 6230.
Alvast bedankt voor de tips!
Het kan ook condens zijn van de wanden na het drogen het water loopt dan naar de bodem het programma is afgelopen en dus blijft het water staan,ook oudere vaatwassers kunnen minder goed gaan functioneren ,giet eerst eens een maatbeker met heet water en een kopje soda in de afvoer dit zal een eventuele verstopping op een veilige manier oplossen,wel even een nachtje laten staan
Laat ook je vaatwasser niet niet draaien als je slaapt bij de buren is hij dit weekend spontaan in de fik gevlogen ,gelukkig kwamen ze er op tijd achter d.m.v. een brandalarm in nog geen minuut stond het hele huis vol rook en over de lucht en de roetschade nog maar niet te spreken ,zeker als jeje apparaat verdenkt van een mankement kn je beter extra voorzichtig zijn