De elektrische ontsteking werkt met een geaarde stekker in een geaard stopcontact. Wellicht is de aarde niet (goed) aangesloten, dan kan het metaal van de kookplaat een beetje spanning voeren. Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld het metalen aanrecht niet goed geaard is, als je dan aanrecht én kookplaat aanraakt dat je dan de stroom voelt. Met een spanningzoeker, zo'n schroevendraaier met een neonlampje er in, kun je uitzoeken waar de lekspanning op staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je zou meten met een simpele spanningszoeker en deze spanningszoeker licht op dan betekend dat de aarde van het apparaat niet juist is. Keuken apparatuur dient goed geaard te zijn ivm veiligheid.

Als je het niet vertrouwd is het verstandig dit te laten controleren door een erkende installateur. Deze persoon kan jouw verder helpen met het oplossen van het probleem

Een slechte aarding kan liggen aan een defecte stekker of defect contact doos, een kabel breuk of een defect in het kook apparaat zelf.

Ga hier in ieder geval niet zelf mee aan het werk.