Wat wordt bij een kookplaat van 230 volt bedoeld met een aansluitvermogen van 6000 watt?

Dag allemaal,

In mijn appartement wil ik graag een elektrische kookplaat plaatsen met een aansluiting van 230 volt.
In het appartement heb ik 3x 16 ampère en de kookplaten zijn 2x 1800 watt en 2x 1200 watt.
Nu staat er dat er aansluitvermogen is van 6000 watt waar ik uit op kan maken dat dat die vier zijn, bij elkaar opgeteld.
Uit m'n hoofd kan ik maximaal 3500 watt in 1x gebruiken.
De koelkast staat ook op dezelfde groep aangesloten, dus dit zal iets minder zijn dan 3500.
De magnetron zit er ook op, evenals de droger, de vaatwasser en de wasmachine (als ik mij niet vergis.)
Als ik al deze dingen niet gebruik en ze uit staan, dan lijkt mij het geen probleem om die kookplaat te gebruiken, zij het niet voluit.
Wie kan mij hierin helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Oeps, depauwroger maakt hier een paar flinke fouten!

P (watt) =U(volt) x I(ampère)x √³ geldt voor de lijnspanning (400 volt) en niet voor de fasespanning (230 volt).

De √³ is de verhouding tussen lijnspanning en fasespanning.

De lijnspanning is de spanning tussen twee fasen onderling, de fasespanning is de spanning tussen de fase en de nul.

Voor eenfase aansluiting geldt P(fase)=U(fase)*I (fase) *cos(phi)

Voor driefase geldt P = 3*P(fase)= 3*U(fase) * I(fase) *cos(phi)

Of P=√³ * U(lijn)*I(lijn)*cos(phi)

Bij het normale lichtnet is de fasespanning 230 Volt en de lijnspanning 400 Volt.

Zoals ik het lees heeft u drie groepen (niet te verwarren met drie fasen) van 16A.

Dat moet ook haast wel omdat hoofdzekeringen, (van de drie fasen) nooit 16 A zijn, maar meestal 35A.

Uw kookplaat is ook niet geschikt voor drie fasen omdat de kookplaat een aansluit-spanning heeft van 230 volt als ik uw verhaal goed begrijp. Anders zou de aansluitspanning 400 Volt zijn.

Wat u dus moet (laten) doen is uw groepenkast uitbreiden met minimaal twee extra groepen van 16 A voor de kookplaat. (Dan mag er dus verder bijna niet aan staan, anders vliegen de stoppen om je oren)

Ook de vaatwasser en de wasmachine moeten volgens de veiligheidsvoorschriften (NEN1010) op een aparte groep, u moet dus eigenlijk met minimaal vier extra groepen uitbreiden.

Verder zullen er minimaal twee aardlekschakelaars moeten zijn op de lichtgroepen, en bovendien nog een aparte aardlekschakelaar voor de droger, de wasmachine en de vaatwasser. Wel kunnen de droger en de wasmachine op zogenaamde combi-regelaar worden aan gesloten op dezelfde groep (en aardlekschakelaar).

Zoals ik het nu lees worden alle groepen tot aan de grens belast, dat levert een flink verhoogd brandgevaar op. Als het goed is zal natuurlijk de stop doorslaan bij overbelasting, maar bij een dergelijk hoge belasting kan één slechte draadverbinding al brand veroorzaken zonder dat de stop doorslaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aangezien je 16 ampère per groep hebt, en al je zware apparaten op één groep zitten, is die groep te zwaar belast. Inderdaad, als je er rekening mee houdt, en je gebruikt nooit meerdere apparaten tegelijk, dan kan het goed gaan. Maar de kans is groot dat er toch een keer een zekering uitklapt.
Een zekering is bedoeld als beveiliging, om gevaarlijke situaties (brand) te voorkomen. Volledig op de zekering vertrouwen en de capaciteit tot het randje gebruiken is niet verstandig. Het is veel beter om een elektricien te vragen een aantal groepen bij te plaatsen, zodat je je zware apparatuur ieder op een eigen groep kunt aansluiten. Kost wel wat, maar het is een stuk veiliger.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een zekering van 16 ampère gaat tot (230 *16) = 3680 watt. Dat betekent dat je in de praktijk maar maximaal twee van de vier kookplaten kunt gebruiken.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voor kookplaten kan trouwens een speciale kookgroep aangelegd worden in de meterkast.
bamibal
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Mits alles volgens de regels gaat, mag je je eigen groepenkast laten aanpassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, een 2x230V kookgroep erin en klaar.
Om te beginnen is het zeer belangrijk te weten of u 3 x 230V dan wel 3 x 380V + N heeft.

In het geval u 3 x 230 V heeft gelden volgende formules.
Het totaal geinstalleerde vermogen bij u is P (watt) =U(volt) x I(ampère)x √³
Dus P = 230V x 16A x 1,73 = 6366 Watt of 6,3 kW.
Die is wel 3 phasig.

Aangesloten op mono phase geeft dit P = U x I => 230 x 16 = 3680 W = 3,68 kW.

U zal dus van uw vuur zelfs niet alle platen gelijktijdig kunnen gebruiken als het mono aangesloten is.
Ideaal ware het ook dat u uw kookplaat 3-phasig kunt aansluiten.
Om uw vuur te heraansluiten kijkt u maar op het schema welke achteraan staat.

Het komt er op aan om al uw verbruiken zo goed mogelijk te verdelen over 3 phasen.