Zwarte kalkaanslag in de waterkoker, is dat schadelijk?

Ik heb een waterkoker, waarin zwarte afzetting ontstaat. Eerder had ik ook een waterkoker, die hetzelfde vertoonde. Op google vind ik alleen een 'verhaaltje' dat bij water wat veel gehalte aan ijzer bevat (en dat moet een groot gebied zijn) dit ontstaat. Mijn ouders hebben dit niet, bij mijn werk is ook niets en verder hoor ik nergens mensen er over. Wat kan dit zijn, is dit schadelijk? Als ik er met mijn vinger overheen ga is het poederig/zanderig.
Groetjes!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
21.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Getver... Maak dat ding eens schoon. Citroensap erin en koken maar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie ik ander het zwarte ook iets groenigs? Dan zou ik aan koper denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik mijn waterkoker niet schoonmaak en ontkalk,dan gaat het er ook zo uit zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n waterkoker maken wij niet schoon, die gooien we weg.

Het beste antwoord

Deze zwarte of bruine aanslag wordt veroorzaakt door ijzer (met een beetje kalk).
Gevaarlijk is dat niet, al ziet het er een beetje smerig uit, het (metallisch) ijzer krijg je slechts in zeer kleine hoeveelheden binnen. Het is lastig te verwijderen. Het kalk kan verwijderd worden met een kalkoplosser (verkrijgbaar bij drogist), Het ijzer kun je verwijderen met een zuur ( bijvoorbeeld met citroensap of schoonmaak azijn). Daar is wel wat geduld voor nodig. Afwisselend verschillende keren een nachtje in de kalkoplosser en dan weer een nachtje in de azijn laten weken. Geleidelijk wordt het dan schoner. Helemaal schoon zul je het waarschijnlijk niet krijgen omdat ook het kunststof van de waterkoker op de duur verkleurd door het ijzer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dit leidingwater is moet u eens de waterleverancier raadplegen want het zou ook aan de leidingen van uw eigen installatie liggen.
Heeft u al een geinformeerd bij de buren ?
Probeer ook eens om een tijdje warmwater te maken met flessenwater.
Nadien kan u conclusies trekken en de nodige actie ondernemen.
Als het van ijzer komt in het water zou het eerder licht bruinachtig moeten zijn.