Wat is zoal het verschil tussen een middelgrote koelkast van +/-185 euro en een tafelmodel voor rond dezelfde prijs?

Via deze link geef ik een voorbeeld van zo'n middelgrote goedkope koelkast: http://www.vergelijk.nl/koelen_vriezen/beko/dsa_25020/specs.rhtml

Een paar dingen waar ik op let bij het kopen van een nieuwe koelkast, zijn de energieklasse, 4-sterren-vriesvak en de geluidsruchtigheid (misschien ga ik over dat laatste ook apart een vraag stellen). Die punten lijken zowel bij een middelgroot model als bij een tafelmodel niet veel te verschillen. Misschien dat het grotere model iets meer db geluid geeft, maar volgens wat ik las op internet, hoeft dat niet perce uit te maken. Het merk zal ook met de prijs te maken hebben, maar wat zou dan precies het verschil in kwaliteit zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als de herrie van de motor, de energieklasse en de aanwezigheid van een 4 sterren vriesvak bijna gelijk zijn, dan blijft over: een verschil in afwerking (wat betere indeling of een fraaier model), de merknaam die je moet betalen (voor merken als Siemens betaal je ietsje meer) en vooral de gangbaarheid van het model.

Ik stel mij voor dat een middelgrote koelkast veel gangbaarder is, en dus veel meer wordt verkocht dan een wat uitzonderlijk tafelmodel. Het heeft dus met de "markt" (de vraag) te maken, en dat geeft een verschil in prijs.

Je kunt dat vergelijken met een 1 TB harddisk voor 80 Euro en een 2 TB harddisk voor 100 Euro. Voor 2 tientjes meer heb je dubbel zoveel opslagruimte. Dat is ook bijna onverklaarbaar, maar heeft vast te maken met het feit dat de productie van de 2 TB harddisks veel groter is, en dus goedkoper gemaakt kunnen worden.

Vast staat wel, dat de grootste prijsverschillen zitten in de energieklasse. Hoe zuiniger de koelkast, hoe duurder 'ie is.

Ik raad je aan eens naar de bibliotheek te lopen, of bij iemand die lid is van de consumentenbond daar in te loggen. Een maand of 3 geleden is er een zeer uitgebreide koelkast-test geweest, met vooral veel tips, waar je op moet letten. Als je dat allemaal nauwkeurig leest, is het bijna onmogelijk om een miskoop te doen. Succes!