Welke manier van elektrisch verwarmen heeft het hoogste rendement?

Ik wil mijn huis elektrisch verwarmen (keuken, slaapkamer, werkkamer en hal)
Nu wil ik dit uiteraard zo goedkoop mogelijk doen...
En het is natuurlijk mooi meegenomen dat eenzelfde kW efficiënter gebruikt word ;)

Op deze pagina staat een mooi voorbeeld aan manieren/technieken van verwarmen:
http://www.euromac.nl/webshop/categorie/5.html

.

Welke is/zijn het meest efficiënt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je een zwaarwegende reden om het elektrisch te doen? Gas is en blijft stukken voordeliger: http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/elektrische-verwarming/extra-informatie/gasverwarming/ Systemen met een gloeidraad en een ventilator die de warmte jouw kant op draait, zijn het MINST energiezuinig. Alle systemen waarbij de warmte van de gloeidraad eerst wordt overgedragen op een ander medium zoals olie of keramische platen zijn energiezuiniger. Elektrische haarden zijn eigenlijk alleen voor de sfeer.

Het beste antwoord

In de wereld van de dierenverzorging wordt vaak de keramische verwarming gebruikt.

De keramische elementen nemen een gedeelte van de warmte die de spiralen uitstralen op en na uitschakelen van de spiraal geven deze nog een behoorlijke tijd warmte af, dit houdt in dat een ruimte makkelijker op temperatuur te houden is en dus minder energie gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Keramisch werkt wel beter dan convector (nu we het hebben over elektrisch verwarmen), een oscillerende keramische kachel is helemaal mooi spul wat voor een nette prijs te krijgen is. (@AdrieK: ook bedankt voor jou antwoord!)

Andere antwoorden (1)

ALle elektrische kachels op de betreffende site hebben nagenoeg 100% rendement.
Alle electrische energie wordt namelijk in warmte omgezet (de 'wind' energie van de blaasvarianten daargelaten, maar die is verwaarloosbaar en wordt uiteindelijk ook warmte...)

Wil je een hoger rendement halen met 'electrische' verwarming raad ik je een warmtepomp aan.
Een warmtepomp is in feite een omgekeerde airconditioner en kan rendementen tot 400% halen.
(Ja: 1kW electrische energie en 3500...4000 Watt warmte...)

Nadeel: hoe kouder het buiten is, hoe slechter het rendement. Relatief duur.
Voordeel: hoog rendement. Stil. 'sZomers te gebruiken als koeling. (De meeste airco/warmtepompen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus ze zijn allemaal even "efficiënt"?