Condensdroger wordt niet meer heet, wat is het meest voorkomende defect?

Het merk is whirlpool en hij is 16 jaar oud.
Ben goed technisch en electrisch aangelegd, is dit probleem nog te repareren en waar zal het in aller waarschijnlijkheid aan liggen.

Had 5 jaar geleden ook zo een probleem en had hem toen open gemaakt. Zag er eigenlijk nog goed uit en kon niets vinden. Wel een beetje stof weggehaald bij het verwarmingselement. Maar toen ik hem weer dicht had en probeerde, deed hij het weer.
Eigenlijk dacht ik toen dat ik de verkeerde stand had ingesteld (de stand luchten).

Toegevoegd na 3 dagen:
Heb hem nu eens eindelijk open gemaakt. Achter boven zit een component met een 120 graden erop. Ik ga er vanuit dat dit het bimetaal is voor beveiliging.
Doorgemeten, meette ik oneindige weerstand. Nadat ik met het rode knop-achtige dingetje heb gefriemeld, met ik nu 0 Ohm.
Maar het is geen knopje, toch voel ik wel een kleine vering.

Ik heb foto's gemaakt en toegevoegd hier. Is dit wellicht het probleem? Plaats nu de aanvulling, zal hem dan weer in elkaar zetten en uitproberen. Het resultaat zet ik weer in de vraag.

Toegevoegd na 3 dagen:
Ja hij lijkt het weer te doen. Wordt in ieder geval weer heet. Nu nog even afwachten hoe lang dit zo blijft bij een volgende droogbeurt.
In ieder geval weet ik welk component het is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is inderdaad de schuldige, heb ik zelf ook al eens gereset in wasdroger van familielid. Probleem was toen opgelost. suc6!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, dat rode knopje is inderdaad een reset.

Het beste antwoord

Zo goed als zeker dat uw Clixon een slecht contact maakt.
Die zit in serie met uw verwarmingselement en bevat een contactje welke dmv een bimetaal schakelt.
Gezien het vermogen van de weerstand durven die nogal eens inbranden.
Als u met een Ohmmeter de 2 aansluitingen uitmeet moet u 0 Ohm hebben.
Let op want er staat een bepaalde tempreratuur op welke u moet kennen om een nieuwe aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In veel verwarmingsapparatuur bevindt zich een smeltbeveiliging of bi-metaal contact om oververhitting te voorkomen. Wellicht is deze beveiliging onderbroken. Meet met een universeelmeter of deze beveiliging die in serie met het verwarmingselement staat nog geleidt. Sommige bi-metaalveiligheden zijn trouwens met de hand te resetten, andere moet je vervangen door een nieuwe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
maar gebeurd dat niet met een reden? is het veilig om het te resetten en de machine weer te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gebeurt meestal als de doorstroming van de lucht te veel geblokkeerd wordt door een verstopt stoffilter. Als je alle filters schoonblaast dan kun je de beveiliging vervangen of resetten. Ik zou inderdaad uit veiligheidsoverweging nooit de beveiliging overbruggen.