Hoe kan ik voorkomen dat mijn koelkast kapot gaat?

Ik heb achter in de tuin een schuur waarin ik altijd een tweede koelkast en vriezer heb staan. Nu gebeurd het al 3 jaar achter elkaar dat bij zo'n beetje de eerste nachtvorst de koelkast kapot gaat en het vervolgens nooit meer doet. Na de winter gooi ik hem weg en koop dan weer een nieuwe (gebruikte). Alleen begin ik hier een beetje genoeg van te krijgen en vroeg me dus af of er een mogelijkheid is om te voorkomen dat de koelkast kapot gaat. Iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

Ik heb ook een koelkast in de schuur (zoals veel andere mensen), maar deze gebruik ik alleen voor bier, witte wijn, frisdrank en dergelijk, geen spullen die écht bederfelijk zijn.
In mijn geval is het een koelkast die al een jaar of 6 staat, en die prima blijft werken, terwijl de schuur zelf niet echt goed geïsoleerd is, en ook niet verwarmd wordt als het vriest.

Het is trouwens ook niet waar dat een koelkast "vol staat met gevaarlijke chemicaliën". Sinds de adoptie van het Montrealprotocol (in 1990, en daarna meerdere herzieningen) is het gebruik van CFC's helemaal verboden, en koelkasten gebruiken andere koelvloeistoffen die én niet schadelijk zijn voor de ozonlaag, én minder toxisch zijn omdat deze geen bromide en chloride bevatten.
Als je jaarlijks een nieuwe koopt, dan is het zeker dat je koelkast geen CFC's heeft.

Maar goed, je vraag ging over hoe je een koelkast "levend" laat overwinteren.
Wat je in ieder geval nooit moet doen is de motor van de koelkast laten draaien als de buitentemperatuur lager is dan wat er in het instructieboekje staat vermeld. De meeste koelkasten zijn niet bedoeld om te functioneren met een buitentemperatuur onder de 7-8°C. Mijn ervaring is dat de gemiddelde koelkast toch blijft werken onder die temperaturen, maar dan is er een dikke kans dat de binnentemperatuur niet stabiel blijft (vandaar dat ik geen bederfelijke spullen daarin heb staan)
Overigens, vriezen of niet vriezen is niet zo'n grote zorg. Een temperatuur boven of onder de 0°C is van belang voor systemen die met water werken, want de koelvloeistoffen in een koelkast bevriezen niet op 0°C, dus je hoeft niet bang te zijn voor schade aan de leidingen. Alleen water vriest op 0°C, en alleen ijs zet uit en kan dus een leiding laten barsten.

Dus mijn advies: als je ziet dat de temperatuur gaat dalen tot onder de minimum werktemperatuur van je koelkast (even het weerbericht in de gaten houden), dan schakel je de koelkast uit, en het blijft zo tot het einde van de vorstperiode.
Om te voorkomen dat de binnenkant van de koelkast en vriesvak beschimmelt, moet je de deur op een kiertje open laten. Dat kan met behulp van een doek, bij voorbeeld. Dan heb je nog altijd een voorraadkast voor de wintermaanden waar de temperatuur ongeveer gelijk staat aan de buitentemperatuur (als het goed is, is dat toch koud), en de volgende lente hoef je niet een nieuwe te kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt erg aannemelijk +1
Zal het in de gaten houden...

Andere antwoorden (2)

Zorgen dat je schuur vorstvrij is.
Dus goed isoleren en evt. verwarmen.
Een koelkast kan absoluut niet tegen vorst, dat heeft o.a. te maken met de chemicaliën die in het koelsysteem zitten. Ik ben geen expert, maar ik weet wel dat er nogal veel agressieve chemische stoffen in een koelkast zitten. Dus het is sowieso niet erg milieuvriendelijk om elke winter een koelkast weg te moeten gooien.

Toegevoegd na 1 minuut:
*na* elke winter... (duh)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben bang dat het vorstvrij maken en verwarmen niet mogelijk is, daar is de schuur veel te oud voor. Dan zou ik de stekker er dus uit moeten trekken en hopen dat waneer ik die er in het voorjaar weer in steek dat hij het nog steeds doet. Maar dan is de kans dus ook groot dat hij al kapot is? Meestal blijft het vriesvak wel werken, maar de rest dus niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jep klopt, dat freon is een vies spulletje. een koelkast koelt zelf ook het beste, wanneer de omgeving kamer temperatuur is, all is het constant 10 graden, en moet de koelkast naar de 7, moet ie nog harder werken dan als het buiten 19 is, en hij naar de 7 moet. verder kan dat freon best goed eruit gehaald worden hoor... kan, weet niet of ze het ook echt doen, maar een duimpje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Almighty: kun je misschien de koelkast 's winters in een grote doos met isolatiespul stoppen? Of isolatiemateriaal + ducttape eromheen, of zoiets?
Volgens mij zou hij dan de winter wel kunnen overleven. En bedankt voor de duimpjes :-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Daar zat ik ook aan te denken ja, bubbeltjes plastic en plakband.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien nog niet eens zo'n gek idee. Is altijd goedkoper als een nieuwe kast... :) Denk dat ik dat maar eens ga doen.
Door de koelkast uit te schakelen en de deur open te zetten, zodra de buitentemperatuur onder de 0 graden komt, dan wordt er van nature gekoeld.