Bij gebruik vaatwasser vliegt de aardlekschakelaar er uit, wat is er aan de hand?

Sinds 2 keer gaat de aardlekschakelaar er uit als de vaatwasser klaar of bijna klaar is met het programma. Volgens mij wordt hij ook heter dan gebruikelijk (de vaat is in elk geval blinkend schoon ;-)). Dit is natuurlijk niet goed en niet veilig. Wat zou er kapot kunnen zijn?
Stopcontact uitgesloten, want al 2 verschillende geprobeerd. Overbelasting ivm te veel apparaten is ook niet aan de orde.
Nieuwe kopen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.1K

Het beste antwoord

De fout zal waarschijnlijk in de weerstand zitten want gans op het einde van zijn programma zal die extra warmen om de vaat te drogen. Daarbij is er geen water meer aanwezig en wordt die zeer heet waarbij die meer zal uitzetten en inwendig de massa raakt waardoor de verliesstroom eruit gaat.
Eens laten uittesten met een megger kan uitsluitsel geven.

U kan ook de omkasting er zo veel mogelijk eens afvijzen en zien of er abnormaliteiten te bespeuren vallen in geschonden bedrading of ergens vochtvorming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou, je hoeft niet direct een nieuwe te kopen, vaak is het met een eenvoudige reparatie opgelost. Waarschijnlijk ligt er een kabel oid bloot, die tijdens een bepaalde beweging in aanraking komt met een ander onderdeel. Laat er dus vlug een naar kijken voordat je kleren vroeg of laat verpest worden door je wasmachine ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha rena! Hoe was jij je kleren? Plus voor de onbedoelde humor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oeps, nu zie ik het ook! Ik draag altijd porseleinen ondergoed met hippe glazen muiltjes eronder, hihi :p Dank je niels :)
Misschien is de afpomp installatie verstop ?
als die dus afzuigt slaat wellicht de stop er uit ?
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er blijft in elk geval geen water in staan...
capthavoc
11 jaar geleden
blijft de pomp wellicht door pompen als het water al weg is ? dan kan de vlotter vast zitten ? die het water niveau in de gaten houdt maar dus blijkbaar de sensor niet aantikt ?
en daardoor draait ie heet ?
maar denk wel dat het de moeite is waard is er even naar te laten kijken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje!