Hoe verwijderd ik een dikke kalkaanslaglaag in een ouderwetse koperen ketel?

Ik heb een gebruikte koperen ketel, zo'n ouderwetse, die je in het fornuis zette en dan het vuur aan deed, en dan kan je het dus schenken. Het lijkt nog het meest op de voorloper van de fluitketel.

Er is dus veel water in gekookt, en er zit een hele dikke laag kalk aan de binnenkant van jarenlang gebruik.

Hoe en met wat kan ik dit het beste verwijderen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Ik zou er een halve fles azijn in gieten en dan de
ketel op het gas zetten en de azijn zachtjes laten koken.

Oh, ja hier staat het ook:

http://www.vooroma.nl/schoonmaaktips/kalkaanslag-verwijderen.htm

Kalkaanslag verwijderen uit een waterkoker of fluitketel doet u door er 3 dl azijn in te gieten en dit aan de kook te brengen.
Goed ventileren want azijndampen zijn schadelijk! Goed naspoelen.

Toegevoegd na 52 seconden:
Misschien moet je dit wel een paar keer herhalen.

Tussendoor goed uitspoelen, dan zie je wel hoeveel
kalk er los gekomen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

huishoud azijn is het meest gebruikte middel maar kan me voorstellen dat je iets sterkers nodig hebt
er is wel gewoon ontkalker (poedervorm voor bijvoorbeeld koffiezet apparaten ed te krijgen
maar kijk wel even of deze het koper niet aan tasten
ik zou me bijvoorbeeld me niet wagen aan zoutzuur o.i.d
het moet volgens mij geen probleem zijn gewoon huishoudazijn te gebruiken. desnoods meerdere keren
en daarna schuursponsje desnoods nog eens herhalen
flink naspoelen.
moet lukken