als ik mijn wasdroger zet op temperatuur laag, gebruikt hij dan meer energie? of maakt het weinig uit? Wat is duurzamer?

Als ik mijn wasdroger op temperatuur laag zet, doet hij er langer over om de was te drogen, maar het is wel beter voor mijn kleren. Echter wellicht omdat hij langer draait, zou het weleens meer energie kunnen kosten, dus weer slecht voor het milieu (sorry kleren, milieu gaat voor). Dus...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

Nee en Ja, als je je wasdroger op een lager temperatuur zet gebruikt het verwarming element minder stroom. maar deze staat wel weer iets langer aan. voor de motor om de trommel te draaien maakt het geen verschil. als deze er langer over doet is er voor de motor dus wel iets meer stoom nodig. als de tijd niet het het dubbele is zal je iets goedkoper uit zijn. een verwarmingselement kost vele maal meer stroom dan een motor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik sluit me aan bij dit antwoord, +1 helemaal goed
In een wasdroger zit een sensor die bepaald of het wasgoed droog is. Doordat de temperatuur lager is zal die in verhouding meer gaan verbruiken omdat het veel moeilijker verdampt bij lagere temperatuur.
Dit is enkel voor gevoelige kledij.
Daardoor zal de motor ook langer moeten draaien en dus ook meer verbruiken.
Het is dus niet enkel de aandrijfmotor maar de totale energie opname om te drogen zelf ligt ook hoger.
Als bv de temperatuur halveert zal de tijd meer dan verdubbelen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Enkele tip van Vanden Borre zullen u meer opbrengen.
Om uw droogkast goed te onderhouden en het verbruik onder controle te houden volstaan enkele simpele maatregelen:

Gebruik de startuitstelfunctie en verlaag uw energiekosten door uw wasgoed te drogen tijdens de daluren.

Centrifugeer uw was op een zo hoog mogelijk toerental. Uw was moet dan minder lang in de droogkast.

Vul de droogkast volledig, maar overschrijd het maximumgewicht niet. Droog zwaar wasgoed zoals jeanskledij en handdoeken afzonderlijk.

Koop een droogkast met dezelfde inhoud als uw wasmachine. Zo kan de hele was tegelijk in de droogkast.

Vul de droogkast met grote en kleine stukken. De warme lucht kan dan beter bij het wasgoed.

Maak de condensor en de uitblaasfilter regelmatig schoon. De droogkast moet dan minder lang werken om het gewenste droogresultaat te bekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoi gast119966,

tsja, wie heeft er nu gelijk? ik weet het ook niet.
een lager vermogen bespaard, maar langere tijd kost weer meer! het is een kwestie van meten, want meten is weten!

in de handel zijn stekker-KWH meters te koop.
een kastje dat je in het stopcontact steekt, en in dat kastje steek je weer de stekker van de wasdroger.

per keer verschilt het namelijk, veel was, weinig was, droge of vochtige buitenlucht, kortom er zijn externe variabelen die mede het energiebergruik bepalen.

dus energie-meet-kastje kopen en een maand wasdrogen op lage energie, tel het aantal droogbeurten.
daarna een maandje wasdrogen op hoge energie, eveneens het aantal droogbeurten tellen.
vergelijk de verschillen en je weet het juiste antwoord.

natuurlijk ook nu heb je droge maanden, natte maanden, grote wasbeurten, kleine wasbeurten, maar gedurende een maand komen al die wastypen meerdere keren voor. hierdoor krijg je toch een redelijk gemiddelde.

veel suc6

ohja, wij drogen op 'zonne energie' dat is nóg voordeliger.
hoe dat werkt?
nou, sla wat palen in de grond, span er een draad omheen en met wasknijpers hang je het wasgoed aan de lijn.
een poosje wachten en ja hoor, kastdroog of strijkdroog, maar altijd droog. gratis en voor niets.