Zit er veel verschil in energiegebruik tussen een koelkast van A+ of A++ of A+++?

Moet een nieuwe koelkast/diepvries aanschaffen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

Ja, er zit behoorlijk verschil tussen.

Even ervan uitgaande dat de + ++ en +++ hetzelfde betekenen als bij wasmachines dat is elke plus steeds 10% minder energie verbruik. ten opzichte van A
Dus stel dat A 100 verbruikt
Dan verbruikt:
A+ 10% minder dus 90
A++ 20% minder dus 80
A+++ 30% minder dus 70

uit de bron:
A. Een wasmachine die 10% zuiniger was dan energieklasse A kreeg toen het energielabel A+, een wasmachine die 20% zuiniger was dan energielabel A kreeg het label A++ en A+++ betekent dat de wasmachine 30% zuiniger is

Toegevoegd na 7 minuten:
Of de percentages gelijk zijn als bij een wasmachine weet ik niet zeker.
Het enige was ik over koelkasten kan vinden is het verschil tussen A++ en C dat ongeveer 65% is, maar daar heb je weinig aan.

Toegevoegd na 11 minuten:
toch iets gevonden:
http://energielabelhulp.nl/content/apparaten/energielabel_koelen/index.php
Het verschil in verbruik is behoorlijk, het verschil in aanschafprijs ook.
Het is afhankelijk van de combinatie wat het voordeligst is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt!

Andere antwoorden (2)

Hallo,

A+++ is de zuinigste klasse die er is op dit moment
A ++ is iets minder zuinig dan A +++
A + is nog steeds zuinig maar verbruikt iets wat meer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe hoger het label, hoe "minder" ruimte je overhoudt in je koeler-vriezer.
Dit met name de dikte van de isolatie in de wanden.

Mvg , Ton.