Waarom schiet het storingsknopje continue uit mijn cv?

Hallo allemaal,

Het storingsknopje (ik denk dat het zo heet) op mijn cv schiet de hele tijd uit als ik de warme kraan aanzet. Eerst begint het vonkgeluid duidelijk hoorbaar maar de "woesh" :-) van de vlam die aangaat komt maar niet. Dan na een tijdje vonken schiet het knopje eruit en het lampje ernaast begint rood te branden. Vervolgens doet de CV dan niks meer. Nu kan ik nadat het knopje uit is geschoten, het knopje weer indrukken maar dan begint het weer van vooraf aan. Ik kan de boel wel aankrijgen zodat ik warm water heb, maar dan moet ik als een malloot in de cv gaan blazen (vraag me niet hoe ik erbij kom om dat te doen, het werkt wel!) Nu heb ik het vermoeden dat niet iedereen de hele dag in zijn/haar cv zit te blazen dus ik zou dit graag willen oplossen. De huiseigenaar is op vakantie en ik kan best een of ander bedrijf bellen maar ik dacht dat het misschien makkelijk op te lossen zou zijn. Graag jullie mening hierover.

Gr, Roel

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is de waterdruk goed?
Ca. 1,5 Bar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geeft ie nog een melding? Of zit er geen display op met cijfers? Waarschijnlijk is het tijd voor een onderhoudsbeurt.

Antwoorden (2)

Ik ben geen deskundige, maar mij lijkt dat de waakvlam te weinig zuurstof krijgt. Dan zorgt de (ingebouwde) clixon ervoor dat de gastoevoer automatisch wordt afgesloten.

Die theorie baseer ik op het feit dat de ketel blijft werken wanneer je er zuurstof in blaast.

De eerste vraag die bij me opkomt is dan ook: wordt de ketel wel elke twee jaar (of, bij een oudere ketel: elk jaar) goed schoongemaakt?
11 jaar geleden
U neemt best de omkasting eens weg en zal dan zien dat de waakvlam niet goed gericht is of te zwak is.
Indien mogelijk een beetje beter richten.
Mogelijks een vervuilde thermovoeler.
In dat geval eens zuiver maken.
Het kan zijn dat de waakvlam te klein is, dit kan bijgesteld worden maar dat is voor een vakman.
Laat evt. eens weten wat u ziet of gedaan heeft.