Welke ventilator kan ik gebruiken voor de zolderkamer van mijn dochter?

Mijn dochter slaapt sinds een half jaar op zolder. Daar is het momenteel best warm. Hoe kunnen wij de zolder koel houden zonder gelijk een airco te moeten aanschaffen. Wij hebben wel een ventilator, maar die maakt best veel lawaai. Is er misschien een ventilator die heel stil is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

30.5 bij mij, maar dan zit ik ook op de slechtste kant en een gedeelte plat dak..
Zo gaat de airco nog ff aan, maar die dingen maken eigenlijk te veel herrie (een split level is geen optie)

Ik heb ook een plafond ventilator, die is redelijk stil.

Wat goed helpt is witte lakens aan de buitenkant van de ramen doen. (ik heb dakramen)

Een wasrek met natte handdoeken voor een ventilator werkt ook verkoelend, moet je alleen wel steeds de handdoeken nat maken. Er zijn goedkope "airco's" die volgens dit principe werken. Wel opletten dat het niet te vochtig wordt, dus je zal ook een raam open moeten hebben staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt ventilatorklepjes (boven het raam) maken, maar dat kost wat geld. Als er nog geen raam is, zou ik die sowieso maken, kan veel verkoeling brengen door er even een windje doorheen te laten waaien 's avonds, even laten tochten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, maar er is een raam aanwezig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is 'even luchten' 's avonds toch veruit de goedkoopste en eenvoudigste oplossing, denk ik ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor op een zolder echt niet voldoende. Slaap zelf ook op zolder en het is daar nu idd al flink warm, ondanks open deur en raam 's nachts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, ligt ook een beetje aan de zolder. Ik slaap ook op zolder, en het werkt bij mij prima.
je zou een plafond ventilator kunnen ophangen, hang deze niet bovenhet bed, want rechtstreeks op het lichaam is niet goed voor de spieren..
of koop een nieuwe kleine tafel ventilator, en laat deze rond draaien in de kamer..
je ventilator is misschien al wat ouder zodat je alle draaiingen hoort...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik kan geen ventilator aan het plafond hangen omdat het schuin loopt. Misschien is een nieuwe ventilator een optie, maar ben bang dat die ook herrie maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zal een kwestie van wennen zijn,maar echt koel wordt het niet,je hebt er alleen profijt van als de ventilator een beetje heen en weer over je heen blaast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook aan een schuin plafond kan een ventilator, alleen is het ophangen iets lastiger, omdat ie iets lager moet komen te hangen. Bij de mijne zat er hier een verlengstang voor bij.
Misschien kun je eerst vragen of die dochter last heeft van het geluid van die ventilator. Je hebt immers ook mensen die dwars door een flinke regenbui met onweer slapen. Een ventilator is vrij monotoon qua klank, die hoor je op een gegeven moment niet meer. Sterker nog, ik had vroeger regelmatig een ventilator op m'n nachtkastje staan, heerlijk dat gezoem.. in slaap vallen terwijl je droomt dat je in een eenmotorig vliegtuig zit..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ze kan niet tegen het geluid, ik kan dat ook niet. Misschien een nieuwere ventilator, misschien dat die minder lawaai maakt.
Zoiezo altijd de gordijnen dicht en het raam open. Als je dat niet doet krijg je een broeikaseffect. Als je het raam open doet, doe dan op zijn minst het gordijn half dicht. Verder zou ik gewoon een ventilator met zo'n ronde vorm aanschaffen, zoveel lawaai maken die nou ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak is het het heen en weer draaien wat het meeste geluid maakt, dat uitschakelen kan al helpen. Zet de ventilator ook niet te dicht bij het bed. Je kan hem het beste in de buurt van het raam plaatsen, dan waait de buitenlucht de kamer in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou u aanraden om een ventilator te monteren die de lucht naar buiten blaast. U kan die op een buis monteren en zelfs een snelheidsregelaar in serie zetten om nog minder geluid te maken en zelfs af te zetten.

Eentje zoals in bijlage kost maar €35, geluidsniveau van maar 24 dB en verbruikt maar 12,5 W.
Alles samen toch veel goedkoper dan een airco.
Het proberen waard.