Waarom ligt er onder mijn wasmachine beton en water?

Toen ik ontdekte dat het onder mijn, garantieloze, wasmachine nat was, heb ik hem verplaatst en vond een hoop (echt een HOOP) gruis en zelf een brok beton van minstens 300 gram er onder. Ik heb zelf niet goed kunnen zien waar de brok van af was gebroken, maar wat moet ik nu doen?
En waar komt het lekken vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.3K

Het beste antwoord

Het blok beton zit onderin de wasmachine om hem gewicht te geven en te zorgen dat hij niet de hele badkamer doorhobbelt tijdens het centrifugeren.

Als er een lekkage in je machine zit, waardoor het beton nat wordt, zou dat in theorie inderdaad uiteindelijk kunnen gaan afbrokkelen. Dat betekent dat hij al HEEL lang moet lekken, alvorens het beton verzadigd was en stukken los begon te laten.

Waar het lekken precies vandaan komt is natuurlijk niet te zeggen vanaf hier, maar DAT er iets niet goed is, is zeker. Afhankelijk van de waarde en de leeftijd van de wasmachine, kun je er in elk geval even iemand naar laten kijken, waarna je kunt besluiten of je wilt / kunt laten repareren of dat hij toch echt vervangen moet worden.

Als het beton al is aangetast, vrees ik het ergste.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In wasmachines zit vaak een in vorm gegoten stuk beton om de machine stabiel te houden, zodat deze niet gaat 'lopen' tijdens het draaien. Blijkbaar is dat stuk beton in jouw wasmachine gebroken, en is er een stuk slang of een aansluitstuk van de watertoevoer kapot. Als je 'm wilt laten repareren, kijk dan eens op Marktplaats, waar je goede en goedkope reparateurs kan vinden. Ik denk niet dat je er zelf iets aan kan doen, tenzij je heel handig bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wasmachine (trommels) zijn verzwaard met blokken beton, om het trillen en schudden te verminderen. Als er een stuk is afgebroken, zal de trommel minder stabiel draaien. Misschien is je dat opgevallen, dat de machine de laatste tijd meer schud en/of herrie maakt? Als de machine idd meer schud, zou dat wellicht ook de lekkage veroorzaakt kunnen hebben. Maar waar het precies van daan komt, moet toch ter plekke bekeken worden. Overigens, als je de stekker even los trekt en het water afsluit, kan je iig zelf de achterklep even losschroeven, dan kan je iig vast even zelf kijken. De lekkage kan ook zoiets simpels zijn als een naald of zo door een van de afvoer slangen bij de afvoer waterpomp. Nou succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beton is afkomstig van het stuk beton dat als gewicht bovenop de buitenkant van de trommel is aangebracht.
Het beton zorgt er voor dat de trommel minder beweegt als de wasmachine centrifugeert.
Als de trommel te heftig beweegt dan kunnen er stukjes afgestoten worden doordat de trommel tegen de binnenkant van de machine stoot.
Lekkage kan op allerlei manieren veroorzaakt zijn: scheurtjes in rubber, lekkende afdichting pomp, overloop van zeepbakje, afdichting bij verwarmingselement, etc. etc.
Tegen het afbrokkelen van beton moet je zorgen dat de wasmachine niet te zwaar (of te licht!) geladen is zodat de trommel minder heftig beweegt.
De lekkage is alleen op te sporen door de machine te demonteren en alle mogelijkheden goed te checken.
De afgevallen hoeveelheid beton hoef je niet weer terug te plaatsen, zo veel scheelt het niet op het totale gewicht.