Hoe maak ik een smerige friteuse schoon, door vorige eigenaar niet gedaan.

Ik heb voor mijn nieuwe plekje een friteuse gekregen, deze hebben zij echter zo in de kast gezet. Olie wel eruit, maar niet schoon gemaakt.

Hoe krijg ik al die vettigheid eraf zonder er uren mee bezig te moeten zijn? Zowel binnenkant, maar buitenkant net zo erg.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ammoniak werkt goed voor zulke klusjes.

Hier worden oa ook goede tips gegeven wbt het gebruik ervan.
http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/2008-ammoniak-weetjes.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De binnenkant vullen tot de maximale vulhoeveelheid met water, de friteuse aanzetten en er 2 vaatwastabletten indoen, 10 minuten op 180 graden en schoon is hij, de buitenkant met vetweg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaatwasblokjes werken prima. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan best, dat het op 100 graden ook lukt, mijn friteuse staat standaard op 180 graden, dus ik doe het zo en het werkt perfect.
Gewoon een schuursponsje met Jif en een beetje ellebogenvet doet wonderen. Mits het uiteraard een RVS pan is, en geen plastic ding is met anti-aanbak-binnenpan ; die krijg je eigenlijk niet schoon.
In dat geval is het niet zozeer een gulle gift geweest alswel zichzelf een ritje naar de vuilstort besparen.

Toegevoegd na 24 seconden:
En ja, je bent er de eerste keer wel eventjes mee bezig, maar "uren" is overdreven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Ruim bespuiten met Wibra, even wachten tot het vet is weggedropen en dan afspoelen onder de warme kraan.
Dit proces eventueel 1 á 2 keer herhalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ken Wibra alleen als textielwinkel. Kan je wat nadere info geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dasty van wibra superspul is dat. Geel in een sprayflacon.
water erin, tot bijna vol is ..paar scheppen soda erbij en even aanzetten..
afzetten, nachtje laten inweken ..morgen uitspoelen en pak een bakje met water en soda erin, maak daarmee met een doekje de deksel schoon en klaar ben je...

gewoon ouderwetse soda daar krijg je het mee schoon..