Kan een onderbouw vaatwasser altijd in elke keuken onder het aanrecht geplaatst worden?

We hebben een nieuw huis gekocht maar in de bestaande keuken zit geen vaatwasser. We willen een onderbouw vaatwasser kopen en deze onder het aanrecht plaatsen. Alleen vraag ik me nu dus af, kan je een onderbouw altijd (achteraf) onder elk aanrecht plaatsen? Kan hier nergens een antwoord op vinden. Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.7K

Het beste antwoord

In principe wel, is afhankelijk van de situatie. De meeste vaatwassers hebben standaard inbouwmaten en daarom is dit vaak gewoon in te bouwen in een bestaande keuken. Als er een kastje staat, zal deze onder het werkblad weg moeten. Bij losse keukenkasten is dit te doen, maar bestaat je keuken uit 1 groot blok dan wordt dat erg lastig. Als de vaatwasser op het eind van de keuken komt te staan dan zal het werkblad ondersteund moeten worden (werkblad mag nooit rusten op apparatuur). Dit ondersteunen kan door middel van een steunwand bijvoorbeeld. Als er al een aansluiting zit voor een vaatwasser dan scheelt dat weer. Zo niet dan zul je die ook nog moeten maken. Dit valt erg mee, je kan dat gewoon op de koudwater leiding aansluiten die al aanwezig is onder de spoelbak. Als je handig bent en geduld hebt is dat prima zelf te realiseren, dan ben je voor zo'n 30 euro klaar. Laat je het doen door een vakman dan ben je gemiddeld 200 euro kwijt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onderbouw vaatwassers hebben bijna altijd een standaard afmeting. Dus ja, hij kan naderhand weer ergens anders geplaatst worden. Is het wel zo dat inbouw vaatwassers casco worden geleverd en dus later pas een plaat krijgen zodat hij in je keuken past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en het aanrechtblad moet op de goede hoogte zitten...
De breedte van de vaatwasser of andere inbouwapp. Is veelal 60cm. De vaatwasser kan er v.w.b. de hoogte altijd onder, eerst de vaatw. op blokken hout zetten en met de stelpoten afstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan altijd maar bij sommige is het nodig om het bovenblad eraf te halen.
Nuttige tip: eerst zien of er water, afvoer en zeker voldoende sterke elektrische aansluiting aanwezig is. U heeft
een aparte kring nodig met zekeringen van 16A of automaat van 20A. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar en nu komt het: dat gaat heel veel geld kosten omdat er dan veel leidingen moeten worden aangelegd op een moeilijk bereikbare plaats. Er zijn ook vaatwassers met een andere breedte dan 60 cm.