Er bestaan twee hoofdsoorten rookmelders, namelijk de optische rookmelder en de ionisatierookmelder. Deze laatste soort is niet meer verkrijgbaar, maar omdat hij nog wel in gebruik is, bespreken we hem toch even:

Ionisatierookmelder: de ionisatierookmelder maakt gebruik van een kleine licht-radioactieve bron (Americum 241). De radioactiviteit van dit materiaal zorgt ervoor dat zich in de luchtkamer van de melder een serie elektrisch geladen deeltjes (ionen) vormt. Zodra rook deze ionisatiekamer binnendringt, hechten rookdeeltjes zich vast aan de ionen. De elektrische geleidbaarheid van de lucht in de kamer neemt dan af, waardoor de detector alarm slaat.
Optische rookmelder: een optische rookmelder werkt met een dun, geconcentreerd lichtstraaltje dat op een fotocel wordt geschenen. Als de lucht vertroebelt ten gevolge van rook, wordt dit lichtstraaltje verstrooid en zal de fotocel een lagere intensiteit meten. De detector slaat in zo’n geval alarm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Rookmelders zenden een lichtbundeltje uit dat door een lichtgevoelige cel opgevangen wordt. Als er rook in het lichtbundeltje komt, wordt het licht verstrooid. De rookmelder detecteert dit en geeft direct een luid piepend alarm af.

De rookmelder werkt dus allen met rook.
Voor het gebrek aan zuurstof te meten heb je een zuurstofmeter nodig.