Als je een onderbouw vaatwasser aanschaft en onder het aanrecht plaatst in een inbouwkeuken, moet er dan een stuk van de sierplank worden gezaagd?

Ik denk erover een 45 cm brede vaatwasser aan te schaffen van het merk Whirlpool. Nu valt mijn oog op een vrijstaande vaatwasser, die je ook als onderbouw vaatwasser kunt gebruiken. Dit lijkt mij veel handiger als een inbouwvaatwasser, omdat er meer ruimte in zit en hij daarnaast veel voordeliger is. Nu vraag ik mij af of er een stuk van de plank die onder de kastjes zit moet worden gezaagd.

5.4K

Het beste antwoord

Normaal word een plint met klembeugels rond de poten van de kastjes vastgezet. Dus voor u gaar zagen best eens zien of die plint eraf geklikt kan worden.
Nadat uw vaatwasser erin zit kan u die er gewoon weer op-klikken en heeft u niets geschonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
Dat klopt, het plint kan volledig worden verwijderd. Er zit nu al een ingebouwde vaatwasser in, maar die is na jaren trouwe dienst defect. Omdat die inbouwvaatwassers iets minder inhoud hebben dat de onderbouwvaatwassers en ze daarnaast ruim 3 x zo duur zijn, gaat mijn voorkeur uit naar een onderbouwvaatwasser. Ik was er echter bang voor, dat de deur niet voldoende open kan, als het plint ervoor zit, maar ik begrijp dat het volgens u wel mogelijk moet zijn en daar ben ik blij mee. Maar...... nu vraag ik mij ineens af of dit wel kan, want een onderbouwvaatwasser staat iets verder naar voren. Maar op het plaatje van de Whirlpool, zie ik wel dat het onderste stuk iets naar binnen loopt. Zou Whirlpool er rekening mee hebben gehouden dat er nog een plint voor komt?

Andere antwoorden (3)

Een inbouw machine houd rekening met de plint onderaan de keuken. Voor inbouw wel tijd eerst de plant verwijderen.
Een losstaan apparaat kan natuurlijk altijd oom onder een aanrecht alleen dan moet de boven plaat er vaak af.. Je zou even moeten kijken of jou gewenste apparaat beneden aan naar achter toeloopt zodat dit achter de plint valt. Is dat niet het geval dan moet de plint waarschijnlijk aangepast worden.. Let wel dat dit extra kosten mrt zich meebrengt. Denk eraan dat misschien het front paneel (deurtje) niet past...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja de plint zal je moeten afzagen anders krijg je je vaatwasser niet onder je werkblad geschoven. en als de vaatwassen op z'n plek staat kan de plint weer terug geplaatst worden meestal met meegeleverde beugeltjes die je aan de achterkant van de plint moet schroeven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
joro
11 jaar geleden
Het plint is een soort lange lat, die los zit, dus die kan simpel weggehaald worden om de vaatwasser te plaatsen. Echter, ik vraag mij af of je nadien het plint voor de vaatwasser kunt plaatsen. Ik heb het vermoeden van niet, omdat de vaatwasser iets dieper is dan een inbouwvaatwasser.
Meestal moet er (ook bij een inbouw) een klein sleufje uit de plint worden gehaald. Dit omdat anders de deur niet helemaal openkan (hij komt tegen de plint aan).

Vrijstaande zijn zo gemaakt dat er geen plint nodig is. En inderdaad deze komen wat verder naar voren.
U zult dus de plint daar moeten doorzagen waar de vaatwasser komt.