ik ga 1maand van huis en wil mijn verwarming uit zetten ,ook mijn gas wil ik af zetten ,hoe kan ik dat het in de beste volgorde doen?eerst gas of ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.7K

Het beste antwoord

Altijd eerst de apparatuur uitzetten daarna pas de gaskraan sluiten, dit voorkomt dat bij het openzetten van de gaskraan bij terugkomst problemen kunnen ontstaan.

Naast het gas zou ik zeker de elektra uitschakelen, branden ontstaan vaker door kortsluiting dan door gas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

de thermostaat laag zetten zodat de ketel uit staat en dan de hoofdgaskraan dichtdraaien.
na een maand kan je de gaskraan weer open zetten. Wacht dan even een kwartiertje voordat je de thermostaat weer hoog zet en de ketel aan gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Altijd eerst apparaten in dit geval de ketel uitzetten.
Als je eerst gas afsluit kan door het wegvallen van de gasdruk de waakvlam naar binnen slaan en een explosie veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou dat echt zo zijn? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Stel nou dat er een gaslek is (niet ondenkbaar) en dat daardoor de gasdruk wegvalt. Dan zou je een explosie kunnen krijgen? Als het goed hebben ketels daar toch wel een veiligheidsmechanisme voor?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn wel veiligheden ingebouwd maar dit risico blijft altijd bestaan.
Zou het er niet op gokken in ieder geval.
dit is wat een loodgieter mij verelde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch vreemd dat dat dan zomaar kan. Gelukkig hebben wij geen gas in huis. Maar als ik een ketel in huis zou hebben, zou ik (dit gelezen hebbende) wel meteen gaan uitzoeken hoe dat precies zit, omdat het me geen prettig idee lijkt dat de boel kan ontploffen als er bij bijv. graafwerkzaamheden een leiding knapt of één of andere malloot een bovengrondse gasleiding doorzaagt, omdat er een fiets aan zat die hij wou hebben (is nl. wel eens gebeurd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me ook een vreemd verhaal. Maar goed, de meest logische volgorde lijkt mij,
thermostaat omlaag, stekker van de ketel uit het stopcontact en daarna de gaskraan dicht.
Ik zou het aan laten staan!
In je ketel zit een bepaalde klep als je de ketel uit zet kan die klep kapot gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dat lijkt me stug, want als de spanning wegvalt zou dus bij heel veel mensen die klep kapot gaan.
En ik heb tijden meegemaakt dat dat 4 keer in de week gebeurde, spanningsuitval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de stroom uitvalt doe je hem meteen weer aan en niet na een maand das het verschil ;)