Bestaan er ook airco's van 250 watt tot 500 watt?

Ik kom alleen maar airco's tegen die 1500 watt of hoger zijn. Ik weet dat je een airco kan instellen, waardoor hij ook minder stroom verbruikt, maar ik kies er bewust voor om dit niet te doen. Het is maar voor een klein kamertje. Een normale ventilator volstaat niet en het kamertje heeft geen raam.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wellicht is een aircooler wat.
Deze gebruikt maar 60 Watt.
Je moet het apparaat niet met water vullen, daar wordt de kamer alleen maar benauwd en vochtig van. Het ventilatorvermogen moet het doen.

Het enige nadeel vind ik het monotone lawaai: het is of je op een schip zit waarvan je constant de motoren hoort. Het voordeel is dan weer dat je geen last hebt van luidruchtige buren e.d.
Bij warm weer gebruik ik een vrij geruisloos ventilatortje, bij heet weer zo'n aircooler.
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zonder water is het alleen nog een ventilator die 60 Watt verbruikt en dus de ruimte een heel klein beetje warmer maakt.
Cryofiel
8 jaar geleden
Stromende lucht voelt koeler aan dan stilstaande lucht, zelfs als die stromende lucht een miniscuul beetje warmer is dan de stilstaande lucht. Aangezien het om het gevoel gaat, is stroming belangrijker dan de precieze temperatuur.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar hoorde deze zomer iemand die de hele dag een ventilator aan had gezet (terwijl die niet thuis was) om het af te laten koelen in een afgesloten ruimte. 10 uur lang 50 watt is dan vergelijkbaar met een half uur een elektrische kachel van 1000 watt.
(buiten warmer dan binnen, dus geen energieverlies)
SimonV
8 jaar geleden
Met een ventilator koel je geen ruimte, je koelt jezelf door ervoor te gaan zitten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Klopt SimonV, maar helaas denken veel mensen dat een ventilator echt koelt. "Je voelt het toch?", zeggen ze dan. Een ventilator laten draaien als je er niet bent is alleen zinvol wanneer die ventilator koelere lucht van elders de ruimte inblaast, of warmere lucht de ruimte uitblaast.
Ja die bestaan,
zie bron: 350 Watt.

Maar deze zijn split level, je zal dus de buitenunit ergens moeten plaatsen buiten de kamer. Dat zou op de gang kunnen, maar dan moet je die wel goed kunnen ventileren anders wordt het daar gevaarlijk warm.