Waarom zet mijn Remeha Avanta regelmatig de brander even aan?

Mijn combiketel, een Remeha Avanta, maakt regelmatig een paar seconden lang wat geluid. Ik dacht dat hij dan even de waterpomp en de ventilatoren aanzette, om vastroesten te voorkomen.

Vandaag ontdekte ik dat hij ook de brander even aanzet. Volgens de gasmeter kost dat 6 millikuub per keer. In 11 uur en 30 minuten werd zo 81 millikuub verbruikt. Over een jaar komt dat neer op ruim 61 kuub gas! Dat is meer dan 5,5% van mijn totale gasverbruik!

(Als hij dit alleen doet als hij de hele dag niets doet, is het natuurlijk minder, maar toch...)

Waarom verbruikt deze ketel gas, ook als hij niets te doen heeft? Is er een manier om dit verbruik te verminderen?

9.8K

Het beste antwoord

Die combiketels zijn uitgerust met een speciaal programma waarbij u de warmwater kring op temperatuur kan houden om steeds zeer snel warm water te hebben, nadeel is natuurlijk dat die nu en dan bijwarmt.

Gelukkig kan dit af geschakeld worden door de programmatie aan te passen.

Daartoe heb ik een link mee gegeven hoe dit te doen.
Zie op pagina 11 "instelling P4 wijzigen".
Om dit kort aanslaan te vermijden moet P4 op "0" staan, dit is de eco stand.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij houdt zijn ketelwater op een daarvoor ingestelde temperatuur.
Die zou je voor het niet stookseisoen lager kunnen zetten, dan slaat hij minder aan.
Maar dan wel het volgend stookseisoen weer hoger zetten, anders warmt hij het water steeds te ver op.
Dat kost meer aan gas.