kan diepvries in garage?

steeds zie je op diepvrieskasten (en koelkasten) dat ze het best functioneren bij 10 graden boven nul. wij willen een diepvrieskast plaatsen in de garage, daar daalt de temperatuur nu tot rond het vriespunt.
kan iemand uitleggen waarom en diepvries daar dan niet goed zou kunnen werken. en zou je het probleem van het slecht vriezen (leveranciers krijgen er vragen over vertelden ze mij) zou kunnen worden opgelost door het apparaat op een vlonder te zetten en daar dan een elektrische deken of zo als kleine warmtebron onder te leggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij gaat het erover dat je dan eerder roestvorming krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dag channeke, kun jij mij dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn ouders staat de vriezer al jaren in de garage.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
doordat het veel kouder is in je garage hoef je de vriezer ook niet zo koud als binnen te zetten . hij roest eerder omdat er een motor in zit die warmte geeft daardoor zal zich eerder condens gaan vormen op je vriezer,vandaar hij eerder zal gaan roesten . ik heb hem ook al jaren in de schuur staan en heb nog nauwelijks roest.

Het beste antwoord

Koop een oliegevuld radiatortje voor de garage en zet hem op vorstbeveiligingsstand, dan gaat hij alleen aan als het kouder wordt. Kost niet veel aan elektra, alleen als het langere tijd hard vriest. Dan ben je iets meer aan elektra kwijt.

Een kleine verhoging30-40 cm. onder de vriezer is ook een optie als je er ook voor zorgt dat de achterkant (condensor) geïsoleerd is (deken eroverheen, plaat hout erachter). Niet helemaal inpakken.
Dit werkt ook goed, zolang de omgevingstemperatuur niet lager is dan de temp. in je vriezer. Als het dus -18 zou worden, zorg dan dat de thermostaat van de viezer op-20 staat.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit lijkt me het beste antwoord. maar waarom een deken over condensator, is dat wel veilig? is het de bedoeling dat de afgevoerde warmte van de condensator wordt vastgehouden?

Andere antwoorden (2)

Vroeger werd er een ander koelmiddel gebruikt in koelkasten en vriezers. Dat werkte beter, maar was erg slecht voor het milieu. Het moderne koelmiddel is slechter bestand tegen vrieskou, dus een vriezer werkt tegenwoordig slecht in de kou.

Ook is er een probleem met koelkasten met vriesvak. Vaak hebben die maar één thermostaat, in het koelgedeelte. Als de buitentemperatuur laag is, hoeft de koelkast niet te koelen. Maar daardoor vriest het vriesvak ook niet meer. Daardoor kan het vriesvak dus ontdooien.
bamibal
12 jaar geleden
Een diepvries krijgt zijn koeling door het verdampen/condenseren van zijn koelmiddel. Doordat het koelmiddel warmte opneemt verdampt het. Dit moet dan weer door de afkoeling en de compressor gecondenseerd worden. Voor zover ik begrepen heb kan het koelmiddel in erge koude niet goed condenseren. Waardoor dus het koelende effect in de diepvries door te verdampen niet plaatsvind.
Daarom werken koelkasten en diepvriezers bij een temp van 10 graden nog optimaal. Maar volgens mij kan rond het vriespunt nog net. Onder de -10 doen ze echter absoluut niks meer.