hoe lang blijft het water warm in een electrische boiler?

NIBE Compact boiler, 200 liter, verbruik 3 KWh, bij volledig opwarmen tot 80C = 5 uur ( vullen boiler en opwarmen dus ).
Hoe lang blijft het water warm als we de boiler uit zouden zetten voor een aantal uren ( ga er van uit dat de boiler volledig vol is en rond de 70C )?.
Er zit geen timer op vandaar dat we kijken of dit evt. energie zou besparen, tevens om te kijken hoeveel de boiler nu daadwerkelijk verbruikt.
( helaas ook niet mogelijk om er een energiemeter tussen te plaatsen vanwege direkte aansluiting van de kabel op de hoofdschakelaar )
Wie kan hiermee helpen?.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
27.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de isolatie van de boiler en de temperatuur in de ruimte waar ie staat. Gaat de boiler vaak leeg?
Zo niet, dan kan je de temperatuur lager zetten, dat bespaard zeker.

Het beste antwoord

Het is een beetje lastig om de vraag te beantwoorden zonder verdere gegevens, maar uitgaande van een gemiddelde boiler van 170 liter met een isolatie die aan de normen voldoet is dit verlies ca. 1,2 kWh per 24 uur.
Dat komt in de buurt van een verlies van 6 graden per 24 uur bij een begin temperatuur van 70 C. Overigens is elektriciteit twee- tot driemaal duurder dan gas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De isolatie is goed, RVS binnenketel, isolatie en dan weer buitenketel en daaromheen nog een 15 cm dikke isolatie aan de buitenzijde ervan. Ja, elektra is duurder, maar wij hebben geen gas dus geen mogelijkheid tot een CV ketel.

Andere antwoorden (2)

Dit is niet zomaar te zeggen, alles hangt af van de isolatie klasse van de boiler.
Daarvoor kan u zien op de website van uw merk en uw type opzoeken.
De isolatieklasse hangt af van het label, A, AA, enz.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft aan dat de Boiler er 5 uur voor nodig heeft om 200 liter water op 80 graden te brengen. Na die 5 uur zou de thermostaat in de boiler het verwarmingselement uitschakelen en wachten totdat de temperatuur van het water lager word dan de ingestelde waarde op de thermostaat en dus weer aanslaan. De boiler staat dus niet continu 24/7 in te verwarmen. Ik neem aan dat je energie wilt gaan besparen en de makkelijkste manier om dat te doen is de temperatuur van de boiler terug draaien vaan bijvoorbeeld 65 graden. de boiler is minder lang bezig met het opwarmen = energie besparen.

Houd er rekening mee dat de boiler nooit helemaal leeg is, en dat bij gebruik het warme water word vervangen door nieuw leiding water dat uiteraard koud is. Maar zich wel vermengt met het reeds aanwezige warme water. en hoeft de boiler dus niet volledig die 5 uur aan te staan om het water te verwarmen. omdat de water temp al verhoogt was.