Is een lekkende koelkast kankerverwekkend? Ik maak me erg ongerust.

Hallo allemaal,
Sinds afgelopen woensdag ochtend rook het bij ons extreem vies in de keuken. Het rook naar een zeer doordringende en vieze kaaslucht. Wij hebben de hele keuken schoongemaakt maar we konden niets vinden. Uiteindelijk hebben we vandaag de hele koelkast eruit gehaald en hij bleek ontzettend gelekt te hebben. We hebben dus al sinds woensdag deze giftige lucht ingeademd.

Nu maak ik mij dus heel erg ongerust voor ons gezin. Is deze lucht schadelijk voor de gezondheid?

Bij voorbaad dank,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het bijvoorbeeld gewoon water is met bijvoorbeeld een gelekt potje sap dan heb je gewoon verschimmelde sap oid ingeademd. Hier kan je ziek van worden en eventueel keelpijn van krijgen. Maar je loopt niet in levensgevaar of zo een groot gevaar dat je de huisarts moet bezoeken. Wat is er dus precies gelekt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het een heel chemisch stofje is dat heeft gelekt. Het zat aan de achterkant van de koelkast en het op de koelkast apparatuur. Het leek op een dikke bruine schuimlaag. Ik denk dus niet dat het sap is geweest. Bedankt voor je antwoord in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is de koelkast?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De koelkast is zes jaar oud

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk je iets natuurlijks geroken wat aan het schimmelen was.

Als je koelkast een lekt zou hebben in het koelgedeelte,dan zou het gas,,de koelvloeistof binnen enkele minuten verdwijnen.
Het zou vervliegen.

Je ziet dat deze gelekt heeft.
Dus waarschijnlijk aan de achterkant waar de compressor zit.
Daar zou evt olie gelekt kunnen hebben op de motor.
De motor die wordt behoorlijk heet,en de olie die lekt verbrand dan.
Dit veroorzaakt een vieze lucht,en die heb je waarschijnlijk geroken.
Als jouw keuken normaal geventileerd wordt is er niks aan de hand om je zorgen over temaken.
Het is gewoon een vieze lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor dit duidelijke antwoord. Ik denk inderdaad dat het de schimmellucht is geweest want achter bij de koelkast zag ik een plek met een dikke schuimachtige laag met vies spul. Het zou dus inderdaad olie kunnen zijn geweest dat heeft gelekt. Eigenlijk hebben we de koelkast nu in de tuin gezet en hebben we het plan een nieuwe te kopen. Misschien kan het probleem echter wel verholpen worden (al heb ik wel een beetje aversie tegen het ding gekregen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien de koelkast slechts 6 jaar oud is sluit ik mij volledig bij dit antwoord aan. Al ver voor de tijd zijn de echt schadelijke stoffen uit koelkasten gehaald. Wat er achter jouw koelkast zit is vocht met evt olie en vettigheid en stof en dat alles bij elkaar kan flink stinken. Geen zorgen verder dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor de antwoorden! Ik voel me een stuk beter dit te weten. Gelukkig is het gewoon een vieze maar geen schadelijke situatie. Prettige avond!
Als een koelkastelement lek is koelt de koelkast niet meer.Nu zijn de meeste koelkasten uitgerust met een automatische ontdooiíng.Het water dar er dan vrij komt wordt opgevangen in een plastic bakje wat op de koelkastmotor zit.Door de warmte van deze verdampt dit in de ruimte.Het kan gerust zo zijn dat er in het verleden misschien een ei gebroken is of een plomp zuivelproduct wat is blijven liggen wat nu met het dooiwater meegelopen is,Je zou dat bakje wat op die motor zit eens schoon kunnen maken met warm water met wat bleekmiddel.Mogelijk is het dan verholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord. De vieze plek zit inderdaad in dat plastic bakje op de motor. Het kan dus zelfs zo zijn dat de hele koelkast niet kapot is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga hem nu maar naar de schuur verplaatsen en morgen dat bakje schoonmaken. bedankt voor het advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En sop 'm van binnen ook eens lekker uit als ie toch leeg is.
Het is inderdaad kanker wekkend, maar duizenden dingen om ons heen zijn kankerwekkend, zoals stralingen van antennes en mobieltjess enzo zelfs de zon kan kankerwekkend zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de koelkast al op leeftijd is, dan is het goed mogelijk dat er cfk vrijgekomen is. Die cfk is wel degelijk schadelijk. Maar terug draaien kan nu niet meer. Ik hoop wel dat je alles uit de koelkast weggegooid hebt, omdat dit wel gevoelig is voor deze stof.