Waarom zitten knoppen op een gasfornuis op een bepaalde plek?

Waardoor werd voor een 4-pits gasfornuis bepaald dat de meest linkerknop de pit linksvoor bedient en de 2-na linker knop de pit linksachter.

Voor mijn denkwijze is dit onlogisch en grijp ik wel eens mis, omdat ik waarschijnlijk ver-links met ver-achter associeer als ik recht voor een fornuis sta.

Wat zou de verklaring zijn van deze ontwerp beslissing, en hoe ver gaat dit terug in de tijd?

Toegevoegd na 56 minuten:
De knoppen voor de oven en timer even buiten beschouwing gehouden. Het gaat dus om de volgorde van de gaspitten zelf op een standaard staand 4-pits fornuis (kookplaten een buiten beschouwing gehouden, de knoppen met de puntjes, die vrijwel altijd op dezelfde manier gepositioneerd zijn).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ga op een afstandje op je hurken voor het fornuis zitten en kijk eens op ooghoogte naar die pitten. Dan zie je dat de indeling van de knoppen haarfijn overeenstemt met wat je ziet: linksvoor, linksachter, rechtsachter en rechtsvoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt wel. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit moet wel de oorspronkelijke gedachte zijn, het is de meest aannemelijke.
Het is echter jammer dat er geen historische bron is die deze ontwerpkeuze bevestigd.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat er niet echt een reden achter zit. Bij ons bijvoorbeeld is het anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het wel heel logisch.
De voorste 2 gaspitten gebruikt men in de praktijk toch het meest, omdat je anders verder naar achteren moet reiken.
En het is gemakkelijker om een buitenste knop om aan te draaien. Die kun je blindelings vinden. Daaruit volgt automatisch dat de binnenste knopen voor de achterste pitten zijn.

Sinds wanneer? Geen idee, maar ik denk vanaf het 1e ontwerp van een gasfornuis.

Het is overigens niet bij elk gasfornuis hetzelfde. Mijn vorige had de 2 ovenknoppen (wekker en gasknop) aan de linkerkant zitten. Dit vind ik veel gemakkelijker.

Toegevoegd na 1 uur:
Dit vind ik veel gemakkelijker: ik bedoel dat ik mijn huidige fornuis prettiger vind, met de ovenknoppen in het midden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plusje, als je het zo bekijkt is het vinden van de voorste pitten wel weer logisch.