Bijna jarig ! (1306) Ik zou graag een compacte digitale spiegelreflex camera willen kopen. Tips ?

Ik zoek dus geen grote camera maar een compacte, waar ik toch mooie foto's mee kan maken.
(ik hoop wat verjaardagsgeld te krijgen.........)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Je bent dus op zoek naar een instapmodel digitale spiegelreflex, die zijn allemaal nog relatief klein. De grote marktleiders op dit gebied zijn eigenlijk Canon en Nikon.

Ik heb zelf de Canon EOS 450D. De reden waarom ik voor Canon ben gegaan is eigenlijk puur omdat mijn vriendin ook een Canon heeft en we dan lenzen uit kunnen wisselen.

Wat amateurspiegelreflexen betreft bij Canon zijn er op dit moment eigenlijk twee goede opties. De 1000D (kit +-400 euro), is de beste koop volgens de consumentenbond in januari/februari 2009. De 450D (kit +- 530 euro) is wat beter natuurlijk, maar het scheelt erg weinig.

Wat amateurspiegelreflexen bij Nikon is de D60 de meest voor de hand liggende keuze. Het is een camera van prima kwaliteit. De kit kost ongeveer 400 euro en kan dus prima concurreren met de 1000D van Canon.

Je hebt nog meer merken zoals Sony, met instapmoddellen spiegelreflex als de alpha 350. Het leuke van die dingen is dat het een kantelbaar LCD-scherm heeft. Qua ruis schijnt hij hoger dan ISO 400 niet meer zo best te presteren, maar verder prima ding. De kosten zijn zo'n 550 euro trouwens.

Tweede hands kopen zou ik niet doen. Er kan zo veel mis zijn aan een camera, dat is niet in een half uurtje te testen.

Verder, lees vooral de reviews op http://www.dpreview.com/

Toegevoegd op 18-05-2009 13:03:37
Een Sony alpha 350 is al te koop vanaf 450 euro, typefoutje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ga eens een regenachtige middag in onderstaande (geweldige) website lezen....
14 jaar geleden
Er worden elke dag nieuwe cameras te koop aangeboden... Je bent pas over een kleine maand jarig... Ik zou tegen die tijd nog eens kijken over 4 weken... Dan heb je in ieder geval het laatste model...

Ruis en kwaliteit lens is de bepalende factor van camera... Aantal pixels is nauwelijks een aankoopargument... Geheugen is allemaal spotgoedkoop, dus dat is ook al geen factor meer...

Fijne verjaardag alvast...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoorde van een collega dat een carl zeiss lens goed is?
Ben jij daarmee bekend?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zijn de beste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas waren de beste, tegenwoordig echt niet meer.
Volgens mij bijten compact en spiegel reflex elkaar.

Ik ben erg tevreden over mij Canon EOS 300D, die doet het al ruim 5 jr. erg goed, inmiddels heeft ie opvolgers met een ander nummer.

Wat Carl Zeiss betreft, vroeger was dat een top merk, een begrip dat stond voor kwaliteit.
Enkele jaren geleden is het verkocht, de merknaam aan de een en de machines aan een ander. Tegenwoordig staat Carl Zeiss niet meer voor de kwaliteit waar het vroeger voor stond.

En een beetje voorbarig;
Van harte gefeliciteerd en nog vele jaren in gezondheid, geluk en voorspoed!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel, ...je krijgt me altijd aan het glimlachen !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik geef nog wel serieus antwoord ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon, om de p.s.
een serieuze glimlach !
Zoals een mede-poster al adviseerde: een EOS is een leuke, doch niet al te compacte camera. Je kunt er genoeg 2de hands kopen op bv. advertentiezoeker.nl

De mensen die een spiegelreflex aanschaffen zijn meestal toch iets serieuzer, en gaan dan ook zorgvuldig met hun spullen om. Daarom kun je best een 2de hands kopen.

Een EOS 350d of 400d kun je al krijgen voor +/-350 met lenzen. Super apparaat, die 400d ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga niet al te veel af op tips van individuen, want die hebben meestal maar één camera en kunnen die dus niet met anderen vergelijken. Wil je het beste, ga dan af op testen van vakbladen, die vergelijken wel. Hieronder een website die al die testen ook nog eens naast elkaar zet en zo alle mogelijke camera's beoordeeld.