Wat is het verschil tussen AF-S en AF-D?

Ik heb begrepen dat bij AF-S de AF-motor in de lens zit, en bij AF-D in de body.

Mijn vraag gaat over het verschil tussen AF-S en AF-D *voor het fotograferen*. Welke verschillen merk je, als fotograaf? Is er verschil in snelheid, AF-nauwkeurigheid, prijs, mogelijkheid tot continue tracking, gewicht, stroomverbruik, trillingen? Andere verschillen?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zit je nog steeds te twijfelen? Of is er een andere reden waarom je niet de knoop kunt doorhakken en een camera durft te kopen?
Het lijkt wel of er een reden is van de uitstel?
Cryofiel
13 jaar geleden
Nee, camera gaat naar alle waarschijnlijkheid de Nikon D700 worden. Heb daar een paar dagen mee gespeeld (geleend exemplaar), en vooral de grote lichtgevoeligheid zonder te gaan ruisen beviel erg goed. Veder lag de camera goed in de hand, en was de bediening overzichtelijk. Maar dan komt het volgende: de lens ("het objectief", ik weet het). Deze vraag is dus heel gewoon de volgende stap in het kopen van een camera *plus lens*. Want nu kom ik AF-S en AF-D tegen, en wil ik dus weten wat ik ervan merk als ik het ene of het andere aanschaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok, ik vraag me alleen af of die body beide varianten aankan. Ik weet het niet, dus ik ook geen antwoord op je vraag. Misschien anderen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze body kan beide varianten aan. Mijn leenexemplaar was voorzien van een AF-S-lens. Als ik zelf een lens ga kopen, zou ik ook een (goedkopere) AF-D-lens kunnen kopen. Vandaar mijn vraag: maakt het verschil, als de body sowieso beide typen aankan? De D700 heeft dus een eigen autofocus-motor aan boord. Als de lens ook een autofocus-motor heeft, heb je er dus twee. In dat geval gaan body en lens "onderhandelen" over wie de autofocus-aandrijving doet. Als body en lens het allebei kunnen, zal het onderhandelingsresultaat zijn dat de motor van de lens zal worden gebruikt. Daarom vermoed ik dat AF-S beter is; maar ik zou graag ervaringsverhalen (of kennisverhalen) horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de D700 eens bekeken. Het is een fantastische camera, full-frame, daarmee uitstekende iso kwaliteit.
Maar, ik kan nergens vinden dat deze camera ook met AF-D lenzen werkt. Ook verkoopt Nikon deze lenzen niet volgens mij.
Helaas kan ik geen handleiding downloaden. Heb dit bekeken:
http://www.dslr.nl/?cat=reviews&id=1186 http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/45613/p/19%2C823%2C677/c/241/r_id/150289 Het lijkt me dat er maar 1 lens is die volledig recht doet op de camera. Je zult niet moeten gaan bezuinigen op de lens.
http://www.nikon.nl/nl_NL/products/product_details.page?ParamValue=NIKKOR%20Lenses&Subnav1Param=Auto%20Focus%20Lenses&Subnav2Param=FX&Subnav3Param=0&RunQuery=l3&ID=1431 Ik heb inmiddels de handleiding gevonden. Ook daar zie ik wel de D-variant staan maar niet met wat jij ervan zegt. Ik zal een antwoord plaatsen zodat ik een schermafdruk erbij kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee laat maar, die handleiding zegt niets over het verschil tussen AF-S en AF-D.
Ik weet het niet. Zelf zou ik voor een lens gaan die je gewoon vanuit nikon kan verkrijgen (natuurlijk dan bij een fotozaak).
Dus een professionele lens (het is een professionele camera), uit de nikkor serie: http://www.nikon.nl/nl_NL/products/product_summary_list.page?sParamValueLbl=NIKKOR-objectieven&sParam1ValueLbl=Autofocus-objectieven&sSubnav2ParamLbl=FX-objectieven&ParamValue=NIKKOR+Lenses&Subnav1Param=Auto+Focus+Lenses&Subnav2Param=FX&Subnav3Param=0&RunQuery=0&ID=0

Het beste antwoord

Inderdaad heeft de AF-S de motor ingebouwd, maar de D slaat op het feit dat de lens de ingestelde afstand (Distance) doorgeeft aan de camera en de flitser, om op die manier de flitser instaat te stellen exact de juiste hoeveelheid flitslicht los te laten op je onderwerp, zonder door voor of achtergrond teveel in de war te raken. Ook AF-S lenzen zijn in feite AF-D lenzen, net als de AF-G.
De D variant heeft eigenlijk altijd een diafragma ring, maar daar staat die D niet voor, de G variant heeft géén diafragma-ring, en de S variant bestaat volgens mij zowel met als zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

daar is meer vraag naar geweest.

Wat is nu het exacte verschil tussen AF en AF-D lenzen? Ik dacht dat het verschil lag in het feit dat de AF-D lens over een manuele diafragma-ring beschikte en dat gewone AF-lenzen van een ouder (trager) type waren.

Dit i.v.m. een aankoop van een lens (Nikkor AF 28mm f/2.8 (D??) waarin de verkoper beweert dat de AF een analoge lens zou zijn in tegenstelling tot de AF-D die een digitale lens zou zijn.
Volgens mij is een DX lens een digitale lens. De specifieke AF-D lens heeft als bouwjaar 1994 (zie Pbase) en in die tijd bestonden nog geen digitale reflextoestellen...
kijk verder eens hier:
http://forum.belgiumdigital.com/f35/domme-vraag-exacte-verschil-tss-af-en-af-d-lenzen-138600.html