Heb fotocamera met orig.battery van 3,7v en 700mah. Mag ik daar een andere battery in plaatsen van 3,7v en 9600mah? Kan dat mijn toestel beschadigen?

Toestel is een recente Olympus 5010 met een Li-on battery. Omdat deze snel leeg is zou ik een andere battery willen bijkopen maar kan ik die van 3,7v en 9600mah gebruiken, kan dat mijn toestel beschadigen bij gebruik of het opladen ervan?
Er werd me verteld dat de originele battery maar een uur meegaat, en die van 9600mah zou 6 uur meegaan. Dit is een technische vraag en alle info is van harte welkom. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Antwoorden (3)

Dit mag inderdaad, belangrijk is dat het voltage hetzelfde blijft. De 9600 mah zou inderdaad veel langer mee moeten gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Is het een specifieke accu die precies in het toestel past?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik heb het nog even nagezocht en het lijkt erop dat de claims van 9600mah niet kloppen. Technisch zou een hoger mah m.i. niet uit mogen maken voor de camera, maar dan moet de claim wel kloppen en 9600 is wel heel erg hoog. Te mooi om waar te zijn?

De 740mAh batterijen van rond de 10 euro zouden de goede moeten zijn. De originele zijn waarschijnlijk 630mAh.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik vind het onwaarschijnlijk dat deze batterij zou werken. Is het geen nepper? 9600mAh is erg veel voor een camerabatterij. Ik ga er even vanuit dat de vorm correct is, anders kan die niet eens in je camera.

Daarnaast moet de lader wel erg veel meer werk doen. Je zou dan eigenlijk een losse lader moeten kopen die bij die batterij hoort. Ik begrijp dat deze camera een interne lader heeft. Die is wel geoptimaliseerd voor de 700 mAh.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt altijd batterijen van hetzelfde soort vervangen door andere van hetzelfde soort EN met dezelfde spanning. Een andere capaciteit (te zien aan de waarde van mAh is niet erg).
Een andere spanning is in dit soort apparatuur is niet goed, zeker niet in een camera, maar ook een ander soort kan schadelijk zijn. Dat laatste wordt trouwens meestal voorkomen door de batterij een andere vorm te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen. Dat komt omdat de laadstroom is gebaseerd op die batterij. Ook de afmetingen zouden anders kunnen zijn.

Maar ik vind je constatering onwaarschijnlijk. 1 uur fotograferen. op de site van Olympus zou je meer dan 100 foto ermee moeten kunnen maken.
http://www.olympus.nl/consumer/198_li-42b.htm

Dus hoeveel foto's maak jij dan in dat uur?
Flits je alles?

Je kunt wel een aparte laden kopen. Dat is handiger omdat je dan je lege accu niet in de camera hoeft op te laden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, 70 foto's. Dat is flink werken volgens mij. Wel leuk toch. Ik zou het je niet durven adviseren. Ook al werk ik op een technische helpdesk en weet ik dat een zwaardere accu er langer doet om opgeladen te worden.
Als ik een fabrikant zou zijn zou ik een negatief advies geven, inderdaad puur om het laadcircuit van de camera niet stuk te laten gaan. De afmetingen zijn ook heel belangrijk. Want is die van 9800mAh niet ook fysiek groter??? Dan past het zo wie zo niet en zal je de originele moeten kopen. Als hij toch vrij klein is, dan kan je er nog 2 bijkopen. Dan moet je wel uit de voeten kunnen komen. Jammer dat het dan zo een 'rot' camera is. Zou je niet verwachten in deze tijd.
Ik zou hem dan maar op marktplaats zetten en een andere kopen. je weet in ieder geval waar je op moet letten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ik had ook een oude Olympus die het op een gegeven moment maar 10 minuten deed. Als de accu ouder is dan 1 jaar kan een nieuwe accu met gelijke laadcapaciteit ook al veel helpen trouwens! Die kost een tientje. Ik vind 9600mAh wel heel erg hoog voor een batterij en zou het niet doen. Je hebt hier inderdaad een externe adapter voor nodig. De lader in je camera kan dit waarschijnlijk niet aan.