Er is een nieuwe Panasonic fotocamera: de DMC-TZ7. Maar de oudere TZ5 heeft minder ruis. Dan is die TZ5 toch beter?

Want ruis voorkomen is toch zo'n beetje 't belangrijkst?
http://www.nu.nl/plugged/1961330/panasonic-lumix-dmc-tz7-test.html
Die ruis zie je misschien vooral pas als je inzoomt met je grafische software, maar dat doe ik vaak.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Camera's
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
TZ5 is beter idd

Antwoorden (3)

Ruis is afhankelijk van de ISO waarden. Daarmee kan een TZ5 wel minder ruis hebben, maar belangrijk is het wel dat je dan kijkt op welk ISO niveau deze ruis start. Lichtgevoeligheid, scherpte van het beeld enz zijn ook bepalend.

Met andere woorden: Als op 800 ISO de TZ7 minder ruis oplevert, maar op 3200 (Hi) de TZ5...welke is dan beter? Waar zul je het meeste gebruik van maken?

Controleer daarom verschillende sites die dit soort dingen goed vergelijken. Een goede site, zie bron:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi modelletje die camera in jouw verhaal. Lijkt me wel een leuk ding als "altijd-bij-de-hand"-camera.

Een hogere ISO-waarde geeft altijd meer ruis.
Volgens het verhaal in jouw link gaat het mis bij gebruik van meer dan 800 ISO. Ikzelf fotografeer vrij veel (met een Lumix DMC-FZ28) en ik moet zeggen dat ik zelden meer dan 800 ISO gebruik.
Moet je een hoge ISO waarde gebruiken? Probeer dit dan te verlagen door meer omgevingslicht toe te voegen (lampen, gordijnen open) of gebruik flitsers.

Als ik mocht kiezen, zou ik toch gaan voor het nieuwere model (al was het maar om het grotere zoom-bereik), maar als het zoomen jouw niet zo heel erg interesseert, dan zou ik als ik jou was voor het oudere model gaan, dat zal ongetwijfeld goedkoper worden bij de introductie van het nieuwere model.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mooi modelletje"
Alleen... De adviesprijs is wel ff €429,- ;)
http://panasonic.nl/html/nl_NL/2460/module/general/compare/productsCategory.html
Het nieuwere model heeft meer pixels, en daardoor meer ruis. De hype van steeds meer pixels op zo'n kleine sensor heeft gewoon ook nadelen. De kwaliteit van een camera is van meer afhankelijk dan alleen de hoeveelheid ruis. Dus welke camera beter is is afhankelijk van jouw wensen.

Het is belangrijk te beseffen dat ruis zich dus verhoudt met de ISO-waarde. Een lage ISO-waarde betekent een ongevoeligere sensor, met als gevolg dat er minder ruis is en je meer licht nodig hebt. Een hogere ISO-waarde betekent een gevoeligere sensor, met als gevolg dat er meer ruis is maar minder licht nodig is. Als je geen ruis wilt zien dan kun je (beetje afhankelijk van de camera natuurlijk) eigenlijk nauwelijks hoger gaan dan ISO 400. Overdag buiten is dat geen probleem, 's avonds of binnen (waar veel minder licht is) wel. Het ligt dus gewoon aan je doeleinden of je een camera nodig hebt die goed presteert bij hogere ISO-waarden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doeleinden: vooral buiten (natuur).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor buitenfotografie heb je dus zelden last van ruis. Buiten is voldoende licht voor lage ISO-waarden. Hopelijk heb je toch wat aan mijn antwoord gehad dan. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie bijna altijd ruis... Ook op die foto van die aardbeien ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, klopt. Zeker als je daar inzoomt op links boven in de hoek (vooral op dat bruine vlak) zie je toch wel wat ruis. Een sensor produceert altijd ruis, maar op de laagste ISO-waarde zul je daar niks van terug zien. Het probleem is gewoon dat je dan echt veel licht nodig hebt. Maar als je weinig ruis zo belangrijk vindt, zou je dan niet beter naar camera's kunnen kijken met een grotere sensor? Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar voor 400 euro heb je tegenwoordig al een digitale spiegelreflexcamera. Overigens kun je ruis tot op zekere hoogte ook softwarematig wegfilteren, maar dan lever je weer wat in op het gebied van scherpte.