Digitale Spiegel Reflex Camera. Gebruik je alleen de automaat, of stel je zelf in?

En wat stel je zelf in? Ben benieuwd naar het gebruik van dit type camera.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Meestal stel ik zelf het diafragma in. En ik bepaal hoeveel stops ik wil over- of onderbelichten. Daarna laat ik de camera bepalen welke sluitertijd bij mijn wensen hoort.

Als de sluitertijd me niet bevalt (te lang), stel ik mijn wensen bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Er zijn mensen die alleen de knop willen indrukken, maar dat soort mensen vindt ik niet echt bij een Spiegel reflex passen.

De meeste mensen die foto's maken voor het mooi (geen familiekiekjes) die stellen het meeste handmatig in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zelf stel ik alles zelf in. Dat vind ik prettig. Zo kun je de meest gekke foto's maken. En de mooiste/orgineelste natuurlijk.

Maar als je alleen maar het knopje gaat indrukken en het liefst alles zo laat staan als het staat. Koop dan geen SLR (spiegelreflex) camera. Maar gewoon zo'n pocket camera. Die kunnen die standaard modes zoals portret en landschap etc, net zo goed! Zoals laatst al op tv te zien was. Voor de hogere pixel aantallen hoef je het niet te doen.

Dat is onzin! ;) Uit een test bleek dat mensen zelfs de foto's van 12 mp slechter vonden dan die van 6 mp.

Dat heeft te maken met alle pixels die ze op zo'n klein plaatje proberen te zetten. En uiteindelijk komen er gewoon te veel op. En die kunnen dan niet genoeg licht oppikken. Daarom worden die ISO waarden ook steeds hoger ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kunt zelf je sluitertijd instellen, je diafragma, belichtingstops invoeren, iso waarde veranderen.
Zo kun je bijvoorbeeld een foto maken van een waterval met het water scherp in beeld maar kun je ook het water een wazig effect geven ( slechts één voorbeeld )
Verder heb je natuurlijk veel meer keuze in lenzen ( van macro tot telekanonnen )
Ook externe flitsers voor nog meer belichtingsmogelijkheden is een optie ( om bijvoorbeeld van de zij of achterkant te belichten )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iemand die alleen foto's met een SLR op de auto-stand maakt, is een SLR niet waardig. Oke, dat hangt wel een beetje af van de camera en het objectief. Ik heb zelf wel altijd een SLR (analoog) gehad, maar tegenwoordig zijn er veel goede compact camera's waar je behalve de voorgedefinieerde scenery, zelf ook de over- of onderbelichting, sluitertijd en flitssynchronisatie kan instellen.