Als ik met mijn digitale camera foto's maak en opsla als .jpg, dan zijn ze al gauw meer dan 2 MB.

Hoe zorg je ervoor (zonder ze in te pakken) dat ze minder ruimte op je PC innemen. (als ik op Internet vaak afbeeldingen zie die qua formaat net zo groot zijn, dan zijn die nog geen 1 MB.) Op m'n camera kan ik de kwaliteit instellen, maar dan zijn de foto's nog groter dan 1 MB.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's
5.6K

Het beste antwoord

Een jpg foto is al een gecomprimeerde foto. Dus inpakken heeft geen zin, omdat het al een vorm van inpakken heeft.

Als ik een origineel formaat van mijn camera gebruik, dan is die zo een 8MB. In jpg wordt hij wel 3MB.

Als je dus een jpg afbeelding qua bestandsgrootte kleiner wilt maken, dan gaat dit altijd ten koste van de kwaliteit van de afbeelding.
Of de grootte van de afbeelding maak je kleiner (voor internet maak ik die 800x600pixels, dus 250kB.
Of je verandert de compressiegehalte. Dat wil zeggen dat je een hogere compressie neemt waarmee de kwaliteit van je beeld afneemt omdat er omliggende pixels dezelfde kleur krijgen. Een afbeelding wordt dan veel korreliger.

Zie de voorbeeld foto's. Afbeelding 1 is het origineel kleiner gemaakt tot 800x600 313KB, en afbeelding 2 is van hele lage kwaliteit met een hoge compressie 50KB.

Je wilt natuurlijk het beste hebben, dus zul je eerder geld moeten besteden aan een goede HDD en een backup HDD.
Natuurlijk bewaar je niet alles en de slechte foto's gooi je gewoon weg. Tenminste als je HDD volraakt, kan je die weggooien. Ik heb hiervoor een speciale map genaamd 'rejected'. Eenvoudig weggooien is dat wanneer het nodig is.

Toegevoegd na 14 minuten:
Van mijn laatste vakantie heb ik 343 foto's gemaakt. Waarvan 211 in de map rejected. 71 foto's heb ik daadwerkelijk gebruikt.

Ik schiet in RAW en 1 bestand is 15MB groot. Ik bewerk in Tiff en dat bestand is 40-90MB groot.
Mijn hele projectmap voor die vakantie is 11,2GB groot. De map rejected is 3,2GB groot.

Vakantiefoto's zijn altijd de grootste mappen en ik moet er niet aan denken om daar backups van te maken op een DVD, dat past gewoon niet.
Als het moet, dan kan ik dus de rejected weggooien en de tiffs. De originelen en de uiteindelijke jpg's voor de afdrukken heb ik dan nog. Dat is dan 8GB wat ik nog kan weggooien.

Al mijn foto's is 122GB (HDD is 250GB), daarvan kan ik als het moet 21GB aan rejected weggooien en als het echt moet nog 46GB erbij.
Kan ook een andere HDD kopen.

Toegevoegd na 3 uur:
O ja, blijf je in jpg werken, sla deze dan niet teveel op, want elke keer als je jpg wegschrijft, verlies je een beetje kwaliteit.
Dat is de reden waarom ik tif gebruik voor het bewerken, om geen kwaliteitsverlies te hebben. De uiteindelijke jpg heeft geen bewerkingen meer nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leerzame uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar deels onjuist! De meeste digitale camera s comprimeren foto's naar jpg, maar met heel eenvoudige firmware. Er zijn diverse programma's die de compressie beter uitvoeren en een jpg van 2Mb met gemak verkleinen naar een jpg van 300Kb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ honni,
Kan je dan enkele van die programma's aanhalen aub.
bedankt

Andere antwoorden (7)

Volgens mij kun je het bestandsformaat van een foto aanpassen met behulp van fotobewerkingsprogramma's als Photoshop e.d.

Op het internet zijn ook programma's / tips te vinden. Ik weet niet of je hier wat aan hebt:

http://www.easyresize.nl/
http://www.fotoverkleinen.com/
http://www.pepermunt.net/foto/hoe-kan-ik-een-foto-verkleinen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra je een foto gaat verkleinen gaat dat ten koste van de kwaliteit of de grote. Pixresizer maakt foto's in afmeting kleiner met goede kwaliteit.
Voordeel is met dit programma dat je een hele map in één keer kunt verkleinen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste optie is de resolutie van de foto's verkleinen, of met photoshop de kwaliteit verlagen en opnieuw opslaan het is maar wat je wil.

Ik gebruik zelf VSO Image Resizer voor het verkleinen van hele mappen foto's. Het heeft een leuke interface, en het wordt geintegreerd (als je wil) in de windows shell, zodat als je in de verkenner een hoop foto's hebt geselecteerd en je rechtsklikt erop dat je in het menu een optie krijgt om de geselecteerde foto's meteen te verkleinen met VSO Image Resizer. Je krijgt dan een kleine pop-up waar je de resolutie aan kunt passen, de kwaliteit én je de foto's een nieuwe naam kunt geven volgens een bepaald patroon, je kunt bijvoorbeeld de huidige datum erin verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste digitale camera s comprimeren foto’s naar jpg, maar met heel eenvoudige firmware. Er zijn diverse programma’s op de PC die de compressie beter uitvoeren en een jpg van 2Mb met gemak verkleinen naar een jpg van 300Kb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Photoshop heeft de opite "Bewaar voor het web..." (Engelstalige versies gebruiken "Save for web & devices..." dit geeft de foto's een kleine bestandsgrootte terwijl de kwaliteit voor op het beeldscherm goed blijft Je hebt in deze optie de mogelijkheid om de kwaliteit in te stellen en de bestandsextensie.
Voor afdrukken heb je juist een bestand nodig dat zo groot mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een digitale foto is opgebouwd uit pixels. Uit hoe meer pixels de foto is opgebouwd, des te groter de afmetingen van de foto zijn die op je scherm verschijnt en des te groter de bestandgrootte (MB’s).
Als je dus de afmetingen van een foto verkleint, verklein je het aantal pixels en dus ook de bestandgrootte.

Microsoft heeft een heel handige tool van slechts 521 KB die je in 2 min gratis kunt downloaden. De naam is Image Resizer.
Als je dit programma hebt gedownload vind je het niet een, twee, drie terug op je computer, want het nestelt zich tussen andere software.
Maar als je een foto selecteert die je wilt verkleinen (je kunt ook een hele serie foto’s selecteren en verkleinen) en je klikt op de rechter muisknop, dan zie je in het pop-up venster de naam “resize pictures” staan. Als je hierop klikt, verschijnt een nieuw venster en die geeft je vier mogelijkheden tot hoeveel pixels je de foto wilt verkleinen, plus een mogelijkheid voor een eigen keuze (custom). Klik vervolgens OK en je foto of een hele zwik foto’s worden netjes verkleind in nieuwe foto’s die in hetzelfde bestandmapje komen te staan zodat je originele foto intact blijft . De verkleinde foto's vertonen natuurlijk wel kwaliteitsverlies, maar zijn uitstekend te gebruiken om via de pc te versturen of op website te plaatsen. Daarna kun je overwegen je de originele foto's te verwijderen van je pc, wat ik je, ivm het kwaliteitsverlies, niet aan wil raden. Je kunt ook overwegen ze te bewaren op een usb stick of dvd.
Het programmaatje kost niets.
Ik gebruik het zelf al jaren.
Succes

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

ps. de te downloaden programmaatjes vind je in de rechter blauwe kolom op de bewuste site!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet ze gewoon als raw of tiff bewaren. Harde schijf is spotgoedkoop en dan houd je tenminste je kwaliteit. 1000 fotos als raw van mijn D80 is ±10 Gb. 100000 foto's passen dan op een schijf van 1tB, die ± 100 euro kost. zelfde aantal fotos in de tijd van de rolletjes was je meer dan 2000 euro kwijt, waarom dan je kwaliteit weggooien?
Een JPG is altijd inferieur aan de anders bestands vormen.