Waar kan ik een snelle sluitertijd instellen?

Ik wil op mijn Canon EOS60d een snelle sluitertijd instellen. Dit wil ik omdat ik sportfoto's maak. Ik heb nu een sluitertijd die al wel iets sneller is maar volgens mij kan die nog sneller, en ben ik bang dat ik niet de juiste instellingen heb.

Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik dit kan instellen? Ik heb al op veel sites gekeken maar ik kom er toch niet helemaal uit.

Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Draai het wieltje bovenop op Tv, zodat je zelf de sluitertijd kunt bepalen. Toegevoegd na 2 minuten: Ik had op de verkeerde camera gezocht, maar dat maakt hier niet zo veel uit. Ik heb nog een 2e bron toegevoegd.

Bronnen:
http://www.dummies.com/photography/cameras...
http://www.peachpit.com/articles/article.a...

De meest simpele methode: Draai aan het grote wiel links op de programma stand voor sport. De camera zal nu alles zo instellen dat je een snelle sluitertijd hebt. Je bent natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid licht.

Voor een beginner die nog niet veel camera-ervaring heeft is een sportstand nog niet zo'n gekke optie. Belangrijk is om te begrijpen hoe de camera werkt om scherpe foto's te maken. Zie ook de 2e bijdrage van gvrox. De ingebouwde sportstand van de camera gaat er van uit dat je in de beschikbare omstandigheden een scherpe foto wil maken met voldoende licht met een zo kort mogelijke sluitertijd. Die sluitertijd is niet het snelste wat de camera aankan, maar het snelste wat in de lichtomstandigheden nog een goed belichte scherpte foto maakt. De camera gaat dan wel uit van bewegende onderwerpen maar kan niet van te voren weten hoe snel het onderwerp gaat bewegen. Als je sporters wil fotograferen die te snel bewegen voor de sportstand, dan zul je het met handmatige instellingen moeten proberen. In de stand M stel je zowel de sluitertijd als het diafragma zelf in. Als deze waarden niet bij elkaar passen, wordt de foto te donker of te licht. Dit kun je wel van te voren inschatten via het preview-scherm. Bij Tv stel je alleen de sluitertijd in. De camera kiest daar zelf een geschikt diafragma bij om te komen tot een goed belichte foto. Als je aan het wieltje draait om de tijd in te stellen zul je zien dat de camera daar steeds een ander diafragma getal bij pakt. Als het diafragma getal gaat knipperen, dan heeft het z'n maximale waarde bereikt. Een nog snellere sluitertijd instellen geeft dan een te donkere foto. Soms is dat minder erg dan een bewogen foto, een kwestie van uitproberen. De maximale diafragma - en dus ook de snelste sluitertijd - is afhankelijk van het soort lens (welk f-getal staat er op de voorkant?) maar ook van de mate van inzoomen. Meestal staan er 2 f-getallen op de lens. Bijvoorbeeld f4.0-f5.6. In plaats van de f wordt ook wel de aanduiding 1:4.0 - 5.6 gebruikt. Hoe lager het f-getal, hoe snellere sluitertijd je kunt gebruiken. Het lage getal (f4.0) is de waarde van de lens in volledig uitgezoomde stand (zo groot mogelijk beeld, zo kort mogelijke lens). Het hoge getal is de waarde als je met de lens gaat inzoomen. Inzoomen gaat dus ten koste van de sluitertijd en dus van je scherpte. Beter kun je dichterbij gaan staan, of de foto in hoge resolutie maken en later alle overbodige dingen op de computer er af 'snijden'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100