Is er verschil in kleurweergave tussen SLR-camera's van Canon en Nikon?

Bij fotorolletjes is er verschil in kleurweergave tussen Kodak en Fuji. Sommigen zeggen dat er een vergelijkbaar verschil in kleurweergave zit tussen digitale spiegelreflexcamera's van Canon en Nikon.

Is dat zo? Zo ja, wat is dan het verschil?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
3.3K

Het beste antwoord

Theorestisch ja. Canon heeft meer verzadiging in het rode, waardoor het warmer overkomt. Nikon heeft dit meer in het geel/groene.

Maar in de praktijk ga je dat niet zien tenzij je de foto's in photoshop naast elkaar legt.

Als je een foto hebt zonder vergelijkings materiaal ziet het er gewoon goed uit.

Hier 2 foto's op een Canon 550d en Nikon D5000, beide met een 50 mm F1.4 lens, ISO 100 en alles op auto/default. Ik hoor wel welke je mooier vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lijkt er niet op. Op Flickr zegt een van de mensen:

{http://www.flickr.com/groups/nikonprofessional/discuss/72157606995751266/} shoot canon and nikon, i havent found a great deal of difference in colour rendition between their pro bodies, both the 1 series and d2/3 series giving natural colours.
i dont heavily post my shots, just a slight contrast boost and sharpen is needed as pro bodies are deliberately set up to give a slightly flat neutral balance to preserve maximum information.}

Uiteraard zullen er licht verschillen zijn in hoe de kleurhistogrammen gebalanceerd worden en hoe de sensoren zijn gecalibreerd. Maar de typische kleurverschillen die de rolletjes hadden heb je niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is er een (theoretisch) verschil in kleurweergave, maar dat geldt voor elke digitale camera, niet alleen voor de SLR's van Canon en Nikon. Het verschil is denk ik wel minder dan bij de fotorolletjes.

Het zijn verschillende sensoren die gebruikt worden en verschillende software. Maar omdat de bestanden digitaal zijn, kan je nog veel manipuleren achteraf, zeker als je in RAW formaat kunt opslaan.

Daarnaast is er nog steeds ook wel wat verschil in fotopapier. E.e.a. is afhankelijk van je eigen smaak.

Toegevoegd na 4 minuten:
Canon zegt bijvoorbeeld het volgende over zijn CMOS chips:

"De Canon CMOS sensortechnologie biedt diverse voordelen ten opzichte van traditionele CCD sensors. Elk pixel is voorzien van een versterker zodat het signaal nog sneller bij de beeldprocessor komt .....

Een laagdoorlaatfilter dat voor de sensor is geplaatst, onderdrukt de valse kleuren en het moiré effect dan kan optreden bij hoge resolutie opnamen.......

Subtiele nuances in kleur en licht worden nauwkeurig gereproduceerd. De grote pixels zijn ook beter in staat het licht efficiënter te verzamelen en gedragen zich daardoor gevoeliger bij weinig omgevingslicht."

Elke fabrikant voegt dus dergelijke oplossingen toe en die kunnen enigzins van elkaar verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, elke sensor/fabricaat heeft een eigen kleurspectrum. En geen van allen zijn exact gelijk.

Maar met het kleurbeheer van Photoshop CS4 is daar prima mee om te gaan. In ieder geval is het dan belangrijk om in RAW te schieten. Deze bestanden kunnen dan met Photoshop en een kleurprofiel worden omgezet. Vandaar dat je in de RAW-editor precies je camera model kan aangeven. Dit staat trouwens ook in de metadata van de afbeelding.
Bovendien is het dan ook noodzakelijk om je werkomgeving (beeldscherm, printer) volledig te kalibreren. Anders kan je geen goede conclusies trekken.
Met calibreren bedoel ik dan dat je print en beeldscherm de exacte kleuren weergeef, zoals het voorwerp van je foto in de werkelijkheid ook is.

Hier is ook een forum link voor jouw vraag:
http://forum.fok.nl/topic/1320811

En hier onder het kopje beeldkwaliteit:
http://www.dcviews.com/reviews/Canon-Rebel-XTi-Nikon-D80/Canon-Rebel-XTi-Nikon-D80-test-NL.htm

Toegevoegd na 3 minuten:
By the way, ga je je werkomgeving kalibreren, stel de camera dan in op een AdobeRGB kleurruimte. Deze is veel ruimer dan een sRGB kleurruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is verschil tussen wat er uit een Nikon en wat er uit een Canon komt, alleen het verschil is, zowel in JPG als in RAW miniem, bij lange niet het verschil tussen Fuji en Kodak of AGFA. Bovendien wordt bijna ieder beeld dat uit een DSLR komt nog weer bewerkt, en dan kun je er alles van maken wat je wilt.
Op kleurweergave hoof je geen keuze te maken, zijn allemaal goed.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er al verschil is, is het dat Nikon de tinten in de hooglichten wat beter houdt, en de groene tinten "natuurlijker" weergeeft, echter alleen te zien bij rechtstreekse vergelijking.