Welke fotocamera is voor mij geschikt?

Mijn wensen:

--  50% vakantiekiekje en huis-tuin-en-keuken-kiekjes.

--  Ik speel vrij vaak met de diafragma-voorkeuze. Dus ik stel diafragma in, de camera bepaalt de sluitertijd.

--  Autofocus moet nauwkeurig (!) en snel zijn.

--  Géén afdrukvertraging! Dus indrukken betekent *meteen* de foto maken, niet pas een halve seconde later. (Maar als het vijf seconden duurt om van "uit" naar "bedrijfsklaar" te gaan, vind ik dat geen probleem.)

--  Ik fotografeer regelmatig in een sporthal. Met mijn analoge camera zat ik van 150 tot 300 mm. Met f=5,6 was ISO 400 krap aan, soms was dat te ongevoelig.

--  Met mijn andere lens (f=2,8 van 28 tot 70 mm) kwam ik ook regelmatig in omstandigheden waar ISO 400 niet voldoende was.

--  HDR-fotografie met een serie van vijf (dus geen drie) lijkt me een mooie pré.

--  Ik wil foto's kunnen vergroten tot A3. Als ik goed kan rekenen, is 5 megapixel daarvoor voldoende (bij 150 dpi).

--  Filmen doe ik niet.

Welke camera is geschikt? Ik heb voorlopig de volgende camera's geselecteerd:
--  Nikon D300S, Nikon D300 en Canon EOS 7D in het duurdere segment.
--  Nikon D90 en Canon EOS 450D in het middensegment.
--  Nikon D700 in het te dure segment.

Zijn dit goede kandidaten? Andere camera's die in aanmerking komen?

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
1K

Antwoorden (5)

Je zit in ieder geval goed met de merken.

Canon is een beter onder slechtere omstandigheden (ruis onderdrukking). Nikon onder ideale omstandigheden.

Je gaat in ieder geval geen nog mooiere betere foto's maken als je fullframe camera hebt. Neem gewoon een 'prosumer' en besteed het extra geld aan wat lenzen. Dus de D90 of Canon 550.

Als je over een aantal jaar alsnog professioneel wilt gaan, kun je je lenzen behouden en voor betere body gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt goed nagedacht over de kenmerken.

Hoewel de 50% kiekjes, natuurlijk best veel is voor een DSLR. Misschien een tweede camera erbij (compactje/mobiel).

— Ik speel vrij vaak met de diafragma-voorkeuze. Dus ik stel diafragma in, de camera bepaalt de sluitertijd.

Als je echt wilt spelen, dan is volledig handmatig beter geschikt. Men denkt dat het moeilijk is, maar het enige wat je doet is de belichtingsmeter goed zetten (plus al de correctie voor belichtingsfouten). Als jij die zelf al in het midden houdt, doe jij niets anders als de diafragma-voorkeuze.

Maar vooral binnen is M-stand heel handig. Want het licht is namelijk constant, dus 1x instellen voor de hele avond. Geen omkijken naar.
Bij diafragma-voorkeuze, moet je continu bijstellen, daar de belichting onderwerp afhankelijk is (reflecterend lichtmeting). Dit dus bij elke foto.

— Autofocus moet nauwkeurig (!) en snel zijn.
Goede lens, heeft niets met de camera te maken. (voor de meeste lenzen).

— Géén afdrukvertraging!
Een DSLR

— Ik fotografeer regelmatig in een sporthal.
Tegenwoordig zijn de ISO van de camera's beter. Zeker als je in RAW gaat schieten. Ook kun je nog denken om de film (sensor) te gaan pushen. Dus bewust onderbelichten (voor een snellere sluitertijd) om in de computer weer recht te trekken. Dit geeft iets meer ruis.
Als je niet pushed, en hogere iso gebruikt, moet de opname een perfecte belichting hebben. Dan is de ruis het minimaalst.
Maar ruis kan je ook juist gebruiken. Met bewegingsonscherpte erbij. Van een beeld gaat het om het gevoel wat je ervan krijgt, niet van scherpte of helderheid.

— Met mijn andere lens (f=2,8 van 28 tot 70 mm)
Als je de lens in 28mm heb staan, zou je theoretisch met T1/28 s kunnen werken. Bij 70mm is dat dan 1/70s. Hiermee kan je ook werken in moeilijke lichtsituaties.
Een externe flitser is ook een oplossing (uiteraard niet voor sportevenementen), maar die lens gebruik je meer voor feestjes en partijtjes.

— HDR-fotografie met een serie van vijf (dus geen drie)
lijkt me een mooie pré.
Deze gewoon op statief maken en dan zelf 5 foto's afdrukken. In de M-stand is dit heel simpel.

Gezien jouw binnenfotografie wens, zou ik de keuze mede laten beïnvloeden door de kracht van de ISO. Dus welke camera heeft de beste werkbare ISO.

Zie hier een site om te vergelijken:
http://www.letsgodigital.org/nl/nikon/digital_camera/review.html

Ik heb even de D300 bekeken en de foto's op 3200iso is nog heel acceptabel.

Succes met je keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gezien het doel, zou ik zeggen (ben Nikon fan) neem een D90 met voor het geld dat je uitspaart t.o.v. de D300/D300s een leuke Sigma 50-150 2.8 en een 24-50 2.8. De D90 gaat prima tot iso 1600, en met 2.8 in een sporthal heb je dan wel speling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een spiegelreflex camera is een goede keus. denk ook eens aan canon 450.
eenvoudige bediening, redelijke prijs, goeie foto's.
nadeel is wel dat je nog een lens er bij moet kopen, maar daar is ook goed uit te komen. kijk dan in ieder geval naar gecombineerde aanbiedingen (wordt meestal een kit genoemd) dat is dan een camera (body) met een specifieke lens. ik denk dat je met jouw foto praktijk goed uit de voeten kunt met een 18 - 55 mm of eventueel iets hoger.
succes er mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het eerste wat men mij vroeg toen ik opzoek ging: Wat is je budget? Dat zat rond de 1000 euro.
Jouw Sporthal is bij mij een manege. Ik zit zelf in het speciaal transport en dat is vaak s'nachts. Hoge lichtgevoeligheid was dus nodig.

Door een aanbieding van Canon kwam ik bij de 40D.
17-85mm

Ik ben er zeer tevreden over en (na 3 jaar) nog geen spijt.
Eén van de mooiste dingen vind ik dat je de flitser in 12 stappen kunt dimmen. (kun je leuke dingen mee doen)
ISO max is 3200
7 foto's per seconde bij voldoende licht.

Verlicht info scherm bovenop de camera
groot scherm (menu)
Alles met de hand in te stellen.

Top camera!!