Lightroom kent al een enorme database van lensprofielen. Die database zit bij Lightroom ingebakken; je hoeft dus niets te doen om die mee te krijgen, hooguit upgraden naar de nieuwste versie van Lightroom.

Of hij het profiel van jouw lens ook kan *vinden*, hangt ervan af of jouw camera de lensgegevens mee opslaat in het fotobestand. Als jouw camera dat niet doet, en het lensprofiel staat wél in de database van Lightroom, dan kun je zelf in Lightroom lenscorrecties aanzetten en jouw lens kiezen uit een lange lijst.

Toegevoegd na 3 minuten:

Verder zijn er een boel mensen die zelf lensprofielen hebben gemaakt. Ofwel omdat hun lens nog niet bij Lightroom bekend was, ofwel omdat ze toch net wat andere correcties wilden laten uitvoeren dan de correcties uit het lensprofiel van Lightroom.

Veel van die zelfgemaakte lensprofielen zijn door de makers beschikbaar gesteld voor iedereen. Zelf weet ik niet waar je die kunt vinden (want ik heb er nooit behoefte aan gehad). Informeer eens bij een Lightroom-forum, daar zitten vast mensen die je hier alles over kunnen vertellen. Hieronder staat een link naar zo'n forum.

Toegevoegd na 6 minuten:

Sinds afgelopen dinsdag is versie 3.6 van Lightroom beschikbaar. Zie de tweede link hieronder. Deze versie bevat een paar extra lensprofielen - misschien zit jouw lens er nu bij.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je lens niet in de database van lightroom lens correcter staat, zal je hem zelf moeten maken. Adobe biedt een gratis stukje software aan om lensprofielen mee te maken.

http://labs.adobe.com/technologies/lensprofile_creator/
http://mansurovs.com/lightroom-3-lens-correction