Films en series uit de jaren 80/90 lijken knusser en warmer dan tegenwoordig, komt dat door de videocamera's en fototoestellen van toen?

Als ik films kijk en series en soms video's van ons van vroeger 80/90. Dan ziet alles er knusser en warmer.
Bij voorbeeld trouw feesten zien er veel gezelliger uit leuke zaaltjes en straten zager er knusser uit.
Komt dit nou door de video camera's en fototoestellen van toen dat het dat gevoel geeft, en tegenwoordig alles haarscherp is en wat koelere filter heeft.
Kan mij niet voor stellen dat een bijvoorbeeld straat en cafe wat nooit veranderd is van 80 tot nu er nu anders uitziet.

oke beetje raare vraag haha

een jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Pieterke
een jaar geleden
Beetje onduidelijke laatste zin ook.
In de jaren '80 en '90 werden er veel meer sitcoms uitgezonden dan nu. In sitcoms is de situatie sowieso huiselijker.
LeonardN
een jaar geleden
@Pieterke
Ik denk dat je de vraag niet helemaal begrijpt.
Jaren '90
https://www.youtube.com/watch?v=bGqtZUpJagA
Jaren '20
https://www.youtube.com/watch?v=1-yeNuqb-Zg Video die wat highschool beelden combineert:
Jaren '80 naar nu (gaat een paar keer heen en weer)
https://youtu.be/7r3mRDDRFrM?t=277 Je ziet inderdaad bij analoge videocamera's vaak een verkeerde interpretatie van kleur (of degradatie) die vaak warmer aandoet dan de digitale FullHD of 4K camera's van vandaag die dan inderdaad veel blauwer/koeler overkomen.
Ook de minder scherpe beelden, met allerlei video-artefacten geven dat nostalgische tintje.
Voor series en films geldt dat soms ook, hoewel vaak in wat mindere mate omdat de camera's beter waren dan consumentencamera's, ook worden hedendaagse series/films digitaal aangepast qua kleur, om juist weer dat warmere beeld te krijgen.
https://www.youtube.com/watch?v=2fTdZqp5_f4
https://www.youtube.com/watch?v=R6Uv3HZz5QA
Amadea
een jaar geleden
Toch zal ook het gebruik van moderne apparaten er debet aan zijn: zelfs tijdens een gezellige samenkomst zitten mensen op hun mobieltje te staren in plaats van te babbelen met degenen die naast hen zitten.
LeonardN
een jaar geleden
@Amadea
Dat is gewoon uit de vergelijking te halen door beelden te tonen waarbij niemand op mobieltjes zit te kijken.
Zie bijvoorbeeld.
https://youtu.be/7r3mRDDRFrM?t=277
Pieterke
een jaar geleden
@LeonardN: Het was ook maar een reactie met wat ook een mogelijkheid zou kunnen zijn: Het soort series of films dat werd uitgezonden.
Amadea
een jaar geleden
En ik bedoel dus het beeld dat je op die video ziet bij 5 minuten en 13 seconden.
LeonardN
een jaar geleden
Daarom vergelijk je dus altijd zo veel mogelijk appels met appels, ipv appels met peren om iets te kunnen zeggen over iets.
(Amadea refereert aan een scene waarin we mensen zien die op een mobiel kijken). Dat is dus iets wat we weg kunnen halen zodat het vergelijk eerlijker wordt. Wat jij wil is een vergelijk op twee dingen die verschillen. Verschillende videocamera EN verschillende omstandigheden. Dan weet je dus nooit of het hem nu zit in de omstandigheid (kijken op mobieltje) OF de verschillende videocamera.
Vandaar dus dat je beter kan kijken naar het moment waar ik op doel. Daar kijken beiden NIET op een mobiel. Toch zou ik zeggen dat als beide NIET op een mobiel kijken, het oude beeld "knusser" aandoet.
Voor Pieterke ongeveer hetzelfde idee.
Als je denkt dat sitcoms knusser zijn dan de gemiddelde serie (die geen sitcom is) die je nu ziet, kijk dan naar een sitcom van toen EN van nu.

Antwoorden (1)

Uit de tijd, in de jaren ´90 dat ik als hobby bij de TV-afdeling van de lokale omroep zat heb ik dat verschil ook duidelijk gezien. Wij hadden meerdere camera's waaronder een aantal 'ouderwetse', analoge buizencamera's en ook een aantal, toen moderne, digitale CCD-camera's.

De beelden van de digitale camera's waren koud, maar veel scherper. De buizencamera's waren warmer en zachter van sfeer. Precies wat jij ook ziet.

Video's van de jaren '80/´90 zijn nog met buizencamera´s geschoten. Dat die een andere sfeer hebben dan moderne, dat klopt dus wel.