Waarom maakt een 16 megapixel camera scherpere foto's dan een 20 megapixel camera?

Het gaat om een Canon G9X die minder scherpe foto's maakt dan de Samsung Galaxy S10 plus. Het verschil is niet eens gering. Ik heb de gegevens er nog eens bij gepakt en las hier bij de Canon: Aantal megapixel: 20.1 en bij de Samsung: Triple 12 + 12 + 16 MP-camera

Heeft die Triple nog iets te maken met meer kwaliteit?

4 jaar geleden
in: Camera's
2.5K
gvrox
4 jaar geleden
Hoe heb je dit verschil bepaald, heb je voorbeeldfoto's ?
Thecis
4 jaar geleden
Daarbij, MP's alleen bepalen niet de totale kwaliteit van de foto. soort sensor (CCD vs CMOS) en het type lens zijn wellicht nog meer bepalend.
gvrox
4 jaar geleden
@thecis vooral de grootte van de sensor maakt uit (en inderdaad ook de lens). De Canon is hier juist in het voordeel. Ik denk dat het met de automatische nabewerking van de Samsung te maken heeft, dat het lijkt alsof het scherper is.
Thecis
4 jaar geleden
@gvrpx
Dank je. Ik had ook de vraag verkeerd gelezen. Ik dacht dat de Canon de 16 MP camera was. Vond die opsomming van de Samsung al zo vreemd dat het niet uitkwam 20 MP. Gevalletje oeps......

Antwoorden (1)

Er zijn natuurlijk meerdere zaken die de scherpte van een foto bepalen. Zo werkt een autofocus-systeem op het contrast dat de sensor ziet in het beeld en speelt ook diafragma, lenskwaliteit en sensorkwaliteit een belangrijke rol De Canon G9X is een al iets oudere compactcamera terwijl de Samsung Galaxy S10 plus een smartphone is met een zeer geavanceerd camerasuysteem. Deze camera heeft een goed lensje en maakt bovendien meerdere opnamen tegelijk bij elke shot. Deze beelden worden door de processor verwerkt tot een optimaal en scherp beeld. Er zijn meerdere (hobby)fotografen die hun camera hebben ingeruild voor de nieuwste smartphone van Samsung (Samsung Galaxy S10 plus)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
wilkers
4 jaar geleden
Dat idee had ik al. Welke cijfers moet je in de gaten houden voor die extra scherpe foto's die concurreren met de Samsung S10+
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@wilkers
Een van mijn mede-fotografen heeft een Canon EOS 5D Mark IV ingeruild voor een Samsung S10+. Dan praat je over een topcamera waarvan alleen de body al ca € 2700,- kost. Zijn argument: ik sjouw niet meer met kilo's camera en lenzen en heb met mijn Samsung S10+ perfecte foto's. Deze Canon heeft een full frame en 30,4 megapix.
Je kan niet zo maar een serie getallen noemen waar je op zou moeten letten om een camera te vergelijken met de Samsung S10+. E zijn natuurlijk heel veel super goede en super dure camera's (die eigenlijk TE goed zijn voor amateurs, omdat ze er niet alles kunnen uithalen), maar Samsung heeft wel erg goed geschoten met zijn nieuwste smartphone. Zelf ben ik heel erg tevreden met mijn Panasonic FZ2000 (alle lensmogelijkehden ingebouwd, scherpe foto's mooie kleuren en nog betaalbaar).