Welk objectief kan ik het beste kopen?

Morgen ga ik een Canon 550D kopen, maar ik wil er een objectief bij hebben voor de beste scherptediepte.
Dus dat ik bij wijze van spreken een olifant kan fotograferen en dat de bossen op de achtergrond wazig zijn. Een GROOT object van minstens 2 meter hoog scherp met de achtergrond wazig. Daarbij wil ik er zo dicht mogelijk bij kunnen staan. MAW niet teveel zoom gebruiken.
Welke lens is dan het beste geschikt?
liefst ook nog lichtgevoelig.
Het budget is ong. 1000 euro.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Dan heb je maar te maken met maar 1 eigenschap van de lens, namelijk de diafragma.

Wil je zonder tele onscherpe achtergrond, dan moet je de diafragma helemaal open zetten.
Scherptediepte wordt bepaald door 3 dingen: brandpuntafstand, afstand tot het onderwerp (en achtergrond) en diafragma.
Jij wilt een olifant in het beeld hebben, zonder tele. Dan praat je over een redelijke groothoek. Hiermee wordt juist de scherptediepte groter. Dus moet je ook nog dichter op het onderwerp staan om dit enigszins te corrigeren (en de achtergrond ver van het onderwerp zijn). Maar met de diafragma haal je de meeste winst.

Dus een lens die een grote diafragma-opening aankan. Dan praat je over F1.8 of F2.8. De meeste standaard kitlenzen hebben een diafragma van F5.6. Wil je dus een grotere diafragma, dan zal je naar een vaste lens moeten gaan, of een professionele lens.
Voor Canon weet ik het niet precies, maar voor Nikon is er een vaste 50mm F1.8 lens voor een spotprijs van 120euro (50mm F1.4 kost 350euro). En een professionele zoomlens van 18-55mm F2.8 van 1500euro.

Dus zoek een lens met een goede lichtsterkte (dus grote diafragma -> klein F-getal) en bedenk dan of je een zoomlens wilt of een vaste lens. Je ziet het prijsverschil wat je kan verwachten bij die keuze.

PS: je kan ook meetrekken met een hardlopende olifant om de achtergrond onscherp te krijgen. Of met zoomend schieten krijg je ook een leuk effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

scherpte-diepte heeft niet zo zeer met je lens te maken als met de instelling van je diafragma.
Keuze van je lens moet afgestemd zijn op het voornaamste gebruik van je toestel.
Als je dat nog niet weet zo ik kijken of je het toestel in kit vorm kan kopen.
Lenzen zijn dan betaalbaar en kwalitatief redelijk, bovendien kan je oefenen en evt doorsparen voor een beter exemplaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scherptediepte is, zoals hier al eerder uitgelegd, niet een eigenschap van een lens, maar hangt af van de keuze van het diafragma. hoe kleiner je de opneing maakt (hoe hoger het F-getal) des te meer scherptediepte alles staat scherp op de foto). andersom levert een foto op met een scherpgesteld onderwerp en een een wazige achtergrond.
dat laatste effect wprdt met een macrolens of een telelens nog versterkt.
die heb je niet alleen om er mee in te zoomen. er zijn er ook met een vaste brandpunt afstand. (inzoomen is niets anders dan de brandpuntafstand veranderen en aanpassen aan de omstandigheden.)
je zult je veel eerder de vraag moeten stellen, wat wil ik fotograferen.
1. grote of (hele) kleine objecten
2. alleen maar dichtbij of alleen maar veraf
3. wil ik kunnen variëren met de brandpuntafstand
4. welke nadelen heeft het als ik niet kan variëren met de brandpuntafstand
5. wat kosten de lenzen en kan ik voor mijn budget niet 2 vliegen in één klap slaan.
ik wens je sterkte met je keuze en succes met de aanschaf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je vraag goed begrepen heb, wil jij op safari en mooie plaatjes schieten waarbij de beesten los komen van de achtergrond. Als jij een olifant wilt fotograferen zul je toch, om veiligheids redenen, een aardige afstand moeten bewaren. Gelukkig is een olifant groot. Met een F2.8 200mm objectief zal het wel lukken, ook een F4 300mm zal in dit geval tot bevredigende resultaten leiden. Je kunt ook een 100-300 of een 80-400 zoom met opening 4 of 5.6 kunnen gebruiken. De kitlensjes kun je vergeten, zijn te beperkt.
Ik ken de Canons niet, en weet dus de mogelijkheden van deze camera niet, maar als ie een scherpte diepte knop heeft, kun je van te voren even kijken op je matglas hoe de scherpte zit bij één stopje dicht. Je kunt ook proefopnames maken met verschillende openingen. Hou er rekening mee: Hoe groter het "gat" klein getal, hoe minder scherpte diepte, maar ook: nauwkeuriger werken, omdat er anders al gouw onscherpe foto's uitkomen.