Hoe werkt de loawa lens?

Ik zag in het filmpje (link staat beneden) dat er een soort van lucht word afgeschoten dus mijn vraag was hoe dit werkt.

https://youtu.be/J6pbiOe7buY

2.4K
LeonardN
5 jaar geleden
Gewoon zoals elke andere lens, dat filmpje is gewoon marketingnonsense. Dit is een realistischer filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=WrzQjUQds6g Blijkbaar veroorzaakt zo'n *marketingstunt* voor meer onduidelijkheid dan dat het consumenten informeert.
Het filmpje is een compleet stukje editwerk. Je kan niet met een druk op de knop het effect krijgen wat men laat zien.
Als je iets vergelijkbaars wil zal je moeten filmen en de camera en lens al filmend op een dolly door de items moeten laten gaan. Het luchtblaas effect is helemaal onzin en gewoon via video-editwerk erin gebracht. *Het is geen marketingstunt, maar editwerk van een bedrijf welke losstaat van de producent van de lens.

Antwoorden (2)

Het is een combi van een blaaspijp en een (inzoomende) (slomo-)camera.
---
Blijkbaar is niet duidelijk wat ik bedoel.

Er word gevraagd hoe de lens werkt.
"Lens" is eigenlijk een wat beperkte naam voor de hele constructie die bestaat uit de bovengenoemde onderdelen.
Het begint met een blaaspijp waar een stoot lucht uit geschoten wordt. Die blaaspijp is dus een onderdeel van de lensconstructie.
Door de stoot lucht gaan objecten vóór de lens zoals bezemhaartjes e.d. bewegen. Zij worden even opzij gedrukt door die luchtstoot.
Dat geeft de zoomende lens de kans mee te gaan met die beweging. De zoom volgt dus de luchtverplaatsing van binnenuit. Hierdoor lijkt het alsof de lens door de objecten heen beweegt.
Omdat alles heel snel gaat is er een slomo-camera aangekoppeld waarmee het filmpje geschoten wordt.
Het resultaat is te zien op de link van het betreffende YouTube filmpje van de vragensteller.
Toegevoegd op 28 januari 2019 11:49: tekst
LeonardN
5 jaar geleden
Blaaspijp? Leg eens uit.
Ritsuka
5 jaar geleden
Ok, en hoe werkt dit volgens jou dan? Want DAT is de vraag.
LeonardN
5 jaar geleden
Blaaspijp? Leg eens uit.
Daarnaast wordt niet gevraagd hoe het filmpje is gemaakt.
Het is niet gemaakt door in te zoomen, maar door met de lens in of door de objecten te gaan.
Het filmpje zorgt blijkbaar voor meer verwarring dan het antwoorden geeft.
Niet gek ook. Op 19 seconden zie je zelfs het rietje bewegen doordat de lens fysiek in het flesje komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Antwoord uitgebreid
LeonardN
5 jaar geleden
-min
Je bent denk volledig getrolled door de makers van de video. De lens kan niet zoomen
Het perspectief in de video kan je niet bereiken door te zoomen
Er zit geen luchtblaas functie in de lensconstructie Het resultaat van de video is editwerk en trucage.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Mooi... weer wat geleerd. :-) Toch laat ik het antwoord staan. Niet omdat het correct is, maar omdat door het filmpje wel BEWUST gesuggereerd wordt dat dit de werking zou zijn.
De lens werkt als bijna elke andere lens enkel heeft deze macrolens (een lens waarmee je relatief kleine objecten kan vergroten) de specifieke eigenschap dat hij lang is en een lamp op de voorkant heeft. Wat je dus kan doen met deze lens is hem volledig in een object steken en een foto maken met licht bij het lenseinde als dat nodig is.

Het filmpje wat vooral voor verwarring zorgt, is een stukje video-editing en onjuiste weergave van hoe het filmpje zelf (althans de probeshots) tot stand is gekomen.
Waarschijnlijk is het filmpje gemaakt door de camera en lens op een dolly te zetten en de lens al filmend in bijvoorbeeld het drankflesje te rijden.
Het is absoluut geen zoomwerk. Ten eerste heeft de lens geen zoommogelijkheid en zou dat qua perspectief ook helemaal niet kunnen.

Het schietdeel waarbij je lucht de objecten in ziet gaan als een kogel is totale onzin en volledige fabricage.
---
De lens is een 24mm primelens. Dat betekent dat deze NIET kan zoomen.
---
De werking van deze lens is dus niet zoals men je doet laat denken in de video. Alles wat men je doet laat denken is een product van slim editwerk en cameratechnieken die men je niet laat zien niet een product van de eigenschappen die de lens heeft. Althans de lange lengte van de lens is het enige wat men gebruikt om de shots te krijgen.
Toegevoegd op 28 januari 2019 12:05: tekst
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Commentaar onder het bewuste filmpje: "
BOBJRHAPPYPANT
5 maanden geleden
I feel bad for the people who are saying this is fake like isn’t it obvious
" Vertaald:
Ik voel medelijden met de mensen die roepen dat dit nep is, alsof dat niet direct duidelijk is :D :D
Ritsuka
5 jaar geleden
Duidelijk, ook door de tekening. En het filmpje wat je in de reactie op de vraag postte.