wat doet een camera als hij een foto maakt?

Maakt hij je dan bleker dan je echt bent of langer,dikker etc

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Camera's
1.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De camera belicht de censor voor een bepaalde tijd.
Deze kan je bleek, donker,roder,blauwer,enz maken afhankelijk van de instellingen.
Objectieven kunnen ook veel aan het beeld veranderen. Door tele of meer groothoek te kiezen kan je beeld van een persoon behoorlijk veranderen.
Verder kan je veel met je standpunt bepalen, afstand,schuin omhoog of andersom bepalen mee hoe je op de foto komt.
Je kan dit ook bewust toepassen natuurlijk.

Antwoorden (3)

Een camera legt precies datgene vast dat het "ziet" door de lens.
De camera zal datgene dat in het midden van de zoeker komt, een "gemiddelde" kleur geven. Tegen een lichte achtergrond lijkt iemand donkerder.
De plaats vanwaar je de foto neemt, bepaalt hoe je erop komt. Veel selfies worden van bovenaf genomen omdat men vind dat je er mooier op komt dan wanneer je van onderaf een foto neemt.
Je zou misschien iets dikker kunnen lijken op de foto omdat hij " plat" is. Als je iemand zie zie je ook waar de ronding is bij de taille, op een foto is niet altijd goed de "ronding" te zien.
8 jaar geleden
De camera doet natuurlijk niets en met lenzen kun je een hoop, maar wat een camera niet kan is diepte vastleggen.
Dat betekent dat het beeld dat je ziet, "platgeslagen" wordt. Het stukje dat je waarneemt dat eigenlijk zijkant is, wordt een deel van het totaal, en je voor- en zijkanten worden één vlak.

Daardoor lijk je voor de camera (ook op film/teevee) altijd heel iets dikker dan je eigenlijk bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan wel heel wat doen met diafragma-instellingen waardoor je een andere scherptediepte krijgt. Het is waar dat je foto dan nog steeds 2D is, maar er bestaat zeker een (groot!) verschil tussen hoog en laag diafragma.
Dat hangt af van de camera, het objectief, de instellingen en het licht in de omgeving.

Als ik mijn camera (Nikon D7000) gebruik met een 'standaard' lens (18-105mm) zal je er (even zonder instellingen en licht mee te nemen) uit komen te zien zoals je er in het echt ook uitziet.
Maar, als ik mijn standaardobjectief (lens) vervang voor een fish eye lens, krijg je een heel ander beeld. Het ligt eraan waar je in beeld staat, maar sta je aan de rand van het beeld zal je een bocht in je lichaam krijgen. Sta ik met de lens dicht bij je buik, zal je buik opbollen door de camera. Vergelijk het met een bolle lachspiegel.

Als ik ga spelen met het licht krijg je weer andere dingen. Je krijgt een heel andere foto van jezelf in het licht van de ondergaande zon (dan krijg je een roze/rode gloed over je gezicht, echt een vakantiekiekje, heel zonnig en zomers) dan wanneer ik je fotografeer in TL-licht (daardoor kom je er ziekelijk uit te zien). Maar, dit is vergelijkbaar met als ik je in het echt zie in die soorten licht.

Als ik de instellingen van de camera verander kan ik de foto donkerder of lichter laten worden. Hierdoor krijgt je gezicht bijvoorbeeld meer of minder schaduwen, lijk je lichter of donkerder. En misschien komen je wenkbrauwen wel zo in beeld dat het lijkt dat je altijd boos kijkt. Met het blote oog kan je deze veranderingen niet zo maken.

Dus: de camera kan foppen, maar meestal kan je aan de rest van de foto wel zien wat er is gedaan met het licht/de instellingen/welke lens er is gebruikt et cetera.
In de bronvermelding een foto: deze is met fish eye genomen. Maar jij snapt ook dat dat meisje niet krom is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen idee hoe jij aan een minnetje komt. Het klopt inderdaad dat de camera hier vrij weinig mee te maken heeft, en dat alle vervormingen door de lens bepaald worden.