Dat was al zeer vroeg in de 16e eeuw....

In vroegere tijden, gebruiken schilders en kunstenaars een grote zwarte "doos" met een klein gaatje erin, om zo beter perspectief te kunnen zien. Zo is het idee onstaan, maar het was nog ver weg van de camera zoals wij die nu kennen. (en dan bedoel ik even de spiegelreflex camera's. Als je het hebt over filmcamera's die zijn pas dik honderd jaar geleden uitgevonden, zwartwit, en zonder geluid.

Over de sprimitieve (foto) camera:
In 1519 beschrijft Leonardo da Vinci hoe een camera obscura gebruikt kon worden voor het waarnemen van zonsverduisteringen.

Gerolano Cardano, een Italiaanse wiskundige (1501-1576), bracht in zijn camera obscura een convex geslepen lens aan in plaats van het klein gaatje, zodat hij een veel helderder beeld kreeg.

De "uitvinding" van de camera heeft ook nog wat voeten in de aarde gehad:

De eerste camera’s hadden soms enorme grote afmetingen. Van Giovanni Battista della Porta wordt verteld dat hij een camera maakte met zitplaatsen voor zijn gasten. Buiten speelde een groep acteurs en de bezoekers konden de beelden van het spektakel op de wand van de camera bewonderen. Maar omdat de bezoekers, de acteurs op zijn kop op de achterwand zagen, raakten de bezoekers in paniek en vluchtten weg. Della Porta werd hiervoor voor de rechtbank gesleept en beschuldigd van hekserij.

http://www.fotografiegeschiedenis.nl/camera-obscura

http://nl.wikipedia.org/wiki/Camera
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat was de camera obscura 4 jaar voor Christus. Het moment dat de beelden ook konden worden vastgelegd was in de 18e eeuw
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1816 maakte Joseph Nicéphore Niépce een foto vanuit een raam door een plaat met een lichtgevoelig materiaal in een camera obscura bloot te stellen aan licht. Op deze foto staat een man op een soort van dak geloof ik. Of dat was de eerste gefixeerde foto. Dat kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1816 maar de echte uitvinding kwam pas in 1831.