Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een digitaal fototoestel ?

ik wordt binnenkort tante en wil van de baby foto's maken die ik zelf af kan drukken en verder portret- en natuurfoto's

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Ik begrijp dat je zelf niet veel van fotografie af weet. Dat is niet erg hoor, dan ben je meer aangewezen op de verkoper in de winkel.

Een winkel met goede kundige en eerlijke verkopers vind ik Expert.

Voor de rest zorg dat je voor je zelf antwoord hebt op de volgende vragen:
-Hoe groot/klein moet de camera zijn. Voor vakantie lekker in een borstvakje kan prettig zijn.
-Hoe snel gereed moet hij zijn. Kinderen zijn speels en dan wil je niet moeten wachten op de camera.

Zelf zou ik een accu in de camera willen hebben (dus geen batterijen). Kan je eventueel ook een extra accu aanschaffen zodat je nooit zonder zit.

Laat je niet wijsmaken over de resolutie en zo hoog mogelijk. 8MegaPixel is hoog zat. Ga niet voorbij de 10Mpx. Anders worden je foto's die je s'avonds maakt of binnen niet mooi vanwege de ruis.

---

Ik zou me niet druk maken om een externe flitser. Zoals hierboven wordt vermeldt. Daarvoor wordt alles zwaar en langzaam. Bovendien moet je echt een amateurfotograaf zijn wil je daar goed mee om kunnen gaan. Dus voor de gewone kiek, is het niet belangrijk.
Ja je krijg wel slagschaduw, maar mijn moeder kijkt zelf voornamelijk of iemand er een beetje leuk op staat. Die ziet die schaduw niet eens.
Rooie oogjes is wel vervelend, maar de camera heeft daar zelf een mooie oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Alle moderne camera's hebben een ingebouwde flits. Die heeft echter een beperkt bereik. Indien u graag of vaak met een flits fotografeert, doet u er goed aan een toestel te kiezen dat over een standaard-flitsschoen beschikt zodat u er een externe flits op kunt aansluiten.

En dan zijn er nog de verschillende bestandsformaten waarin de opnamen kunnen opgeslagen worden. De meeste camera's comprimeren de beeldbestanden met JPEG, zodat er meer beelden op de geheugenkaart kunnen. Maar ook deze JPEG-compressie bestaat in talloze kwaliteiten. Bij de betere camera's hebt u meestal de keuze uit drie kwaliteiten: Normal, Fine en Super fine. Tussen Normal en Fine bestaat een duidelijk kwaliteitsverschil. Tussen Fine en Super fine is dat minder duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Je hebt de verkeerde pagina geplakt:
http://plusmagazine.rnews.be/nl/multimedia/fotografie/artikel/408/aankooptips-voor-een-digitaal-fototoestel/6#overige
struin het internet of voor reviews. ikzelf zou letten op de lens, optische zoom vormgeving en gewicht en een goede beeldstabilisator. heb 2 sony's gehad waar ik redelijk tevreden over was, maar destijds waren hun geheugenkaarten vrij duur. nu een pentax waar ik alles behalve tevreden over ben (korrelige foto's). de samsung nv10 kwam destijds vrij goed uit de test, maar dat is nu alweer een wat verouderd model wellicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfde bron als Snoeske, andere pagina:

Eerste gouden regel. Denk vooraleer u naar de winkel stapt goed na over wat u precies wilt: een handig pockettoestel dat in een handtas of een hemdzakje past en waarmee u altijd en overal in een mum van tijd gelegenheidsopnamen kan maken, of een degelijker (lees ook groter en duurder) toestel waarmee u kwalitatief zeer hoogstaande foto's kunt maken.

Tweede gouden regel. Bepaal voor uzelf vooraf een budget en houd u daaraan. Er komen toch altijd nog wat extra kosten bij zoals een draagtasje, een extra geheugenkaart, batterij en zo meer.

Derde gouden regel. Net zoals dat het geval is bij computers, koopt u het best een toestel dat nu aan uw behoeften en wensen voldoet. Het heeft weinig zin om te investeren in duurdere toestellen met mogelijkheden die u misschien later zult leren gebruiken. De toestellen én hun prijzen evolueren zo snel dat langetermijndenken hier weinig zin heeft.
13 jaar geleden
Inderdaad zoals al eerder geantwoord: kijk of er een externe flits op kan, de ingebouwde zorgt gegarandeerd voor rode ogen en lelijke slagschaduwen. Een losse kun je via het plafond of een witte muur laten flitsen voor veel mooier resultaat. De rest is inderdaad: wat wil je uitgeven, en wat wil je meesjouwen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me heel erg onhandig om een externe flitser op een kleine compact camera te plaatsen. bovendien hebben alle camera's een prima oplossing tegen rode ogen: voorflits.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werkt heel beperkt, en de slagschaduw krijg je er niet mee weg. Mevrouw geeft aan baby-foto's te willen maken, en ik geef je op een briefje dat dat met een directe flits rommel wordt.