Het rolletje van mijn analoge camera is teruggedraaid terwijl die niet vol was, wat kan ik doen?

Ik heb sinds kort de Nikon L35 TW af, en analoge camera. Nu zat ik aan het klepje om waarmee je het rolletje er uit en in kan doen, ik heb het rolletje niet aangeraakt. Toen ik later mijn camera weer aan zette, rolde die het hele rolletje, of een deel daarvan, weer terug. Het rolletje had 36 opnamens en ik heb maar tot de 15 vol geschoten. Wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
11.2K
TurfGraver
6 jaar geleden
Rolletje er weer invoeren (net als een nieuwe) en dan 18 foto's (of zo) schieten met dop er op (in donker).
Kun je weer verder rolletje vol maken. :)
Utrecht
6 jaar geleden
Dat zal niet meevallen want waarschijnlijk is het hele rolletje terug in het kokertje: er is geen beginnetje meer om uit te rollen.
Het enige dat er nu op zit is je rolletje zo in te leveren en te laten ontwikkelen. Dan heb je 15 -hopelijk mooie- foto's.

Antwoorden (1)

Als je geen wisselzak hebt ga je met het rolletje en een stevig jack in het donker in je bed. Ga met de jas onder de dekens en vouw hem dubbel bij de taille of onder de oksels. Leg het fototoestel erin en doe de rits weer dicht. Ga met je handen door de mouwen naar binnen en haal het rolletje blindelings uit je toestel. Als je zeker weet dat je maar 15 opnamen had gemaakt en de begin-lip steekt nog naar buiten dan doe je het filmpje weer opnieuw in je toestel en knipt 18 keer af, immers de eerste 3 knippen brengen de film naar nummer 1. Heb je geen lensdop dan kan je dit ook in het donker onder de dekens met je handen door de mouwen doen. Het voornaamste is dat er absoluut geen licht bij die film komt. Veel succes ermee. Bij mij is het verscheidene malen goed gelukt.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
wat bedoel je met 18 keer afknippen? Gewoon letterlijk met een schaar in de film knippen? En hoe weet ik of er een deel of het hele rolletje is terug gedraaid?
zondag
6 jaar geleden
Met afknippen bedoel ik natuurlijk niet dat je letterlijk in de film gaat knippen maar dat je 18 keer op het knopje drukt waar je de foto mee maakt. 3 om van het begin van het rolletje op nr 1 te komen en nog 15 keer omdat jij zegt dat je 15 foto's gemaakt had. Dan ben je dus het al gebruikte stuk van de film voorbij.
Ik mag hopen dat je film niet helemaal terug gespoeld is want dan is de beginn-lip waarschijnlijk ook in het rolletje geschoten en kun je het verder vergeten.
zondag
6 jaar geleden
Als de liperin zit breng je het filmpje weg en stelt je tevreden met 15 foto's. Hoe je weet of het filmpje geheel of gedeeltelijk terug is gegaan VOEL je. Ga dus NIET KIJKEN. Mocht het gedeeltelijk zijn dan heb je geluk en kan je de film zelf voorzichtig terug in het rolletje duwen tot je weer bij de begin lip bent en dan kan je het filmpje dus opnieuw in je toestel plaatsen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik snap het! Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sorry: nog een vraag. Het rolletje is gedeeltelijk terug gedraaid en ik heb hem teruggeduwd. Moet ik nu ook nog afknippen? Of kan ik gelijk beginnen met nieuwe foto's maken?
zondag
6 jaar geleden
Nu moet je dus 18 keer knippen met de lens dicht zodat de 15 foto's die je al had behouden blijven. Je kunt dus bij nr 16 weer beginnen met nieuwe foto's te maken. Vergeet niet de lensdop[ nu er weer af te halen hè.