Ik heb een foto gemaakt met mijn camera terwijl de filter optie aanstond. Kan ik deze filter nu nog verwijderen van de foto?

De foto is gemaakt met de camera Sony DSC-HX300

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
2.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat voor filter optie is er ingeschakeld?

Antwoorden (2)

In principe kun je met een camera die het RAW formaat niet ondersteunt geen wijzigingen die met filters zijn gemaakt ongedaan maken. Met RAW raak je eigenlijk
het origineel niet aan en worden die filters als het ware erop gelegd.

Ik kan zo de foto niet beoordelen omdat deze hier niet zichtbaar is, maar misschien
afhankelijk wat voor filter er gebruikt is kan nog iets gered worden in Photoshop, of Gimp...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of om het nog preciezer te zeggen: In principe kun je met een camera waarbij het RAW formaat niet ingesteld stond, geen wijzigingen die met filters zijn gemaakt ongedaan maken. Je kan een camera die RAW ondersteunt vaak (altijd?) ook nog instellen op enkel JPG, om zo ruimte te besparen. De vrager of lezer kan uit je zin de foutieve conclusie trekken dat er toch wat te doen valt aangezien haar camera RAW ondersteunt (terwijl deze dus niet gemaakt zijn). Hopelijk heeft de vrager ingesteld RAW+JPG. Dan is er nog volop hoop. Maar ik vrees van niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah ik zie nu dat je laat zien dat die camera sowieso geen RAW ondersteunt.
Inekez1
6 jaar geleden
"Met RAW raak je eigenlijk
het origineel niet aan en worden die filters als het ware erop gelegd." Nee, in RAW wordt geen enkele filter of bewerking toegepast, ook niet 'los er op gelegd'. RAW is het ruwe, pure beeld zoals de sensor dat vastlegt. Alleen als je fotografeert in RAW+JPEG heb je èn een origineel beeld èn een beeld met filter of andere bewerking die in de camera heeft plaatsgevonden. Ook dan kun je van het JPEG beeld (met bewerking) niet de bewerking ongedaan maken. Wel kun je dan het RAW bestand gebruiken waarop dus geen bewerking heeft plaatsgevonden. De Sony DSC-HX300 heeft inderdaad geen mogelijkheid voor RAW bestanden. De rest van je antwoord is dan ook correct.
Ja dit zou kunnen via instellingen van de foto zelf
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Hoe doe je dat dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Naast dat je niks uitlegt is het onwaar. Zo wel heel mooi zijn als het kon.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh, de instellingen van de foto zelf....