Zijn er tabellen te vinden voor het juiste gebruik van een digitale spiegelreflex camera?

Ik ben op zoek naar tabellen die aangeven wat ik het beste bij elkaar kan gebruiken. Ik heb het dan over de juiste ISO waarde, diafragma, sluitersnelheid, etc...
Natuurlijk hangt een heleboel af van wat je wilt, maar misschien bestaan er ook wel standaardregels.
Heb sinds kort een digitale spiegelreflex camera en om alleen de automatische modus te gebruiken is nu ook weer niet de bedoeling. Heb wel wat boeken, maar nog te weinig tijd om het aandachtig door te lezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Camera's

Het beste antwoord

Er bestaat geen juiste combinatie. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Alleen het effect is anders - en daar hangt van af welke van al die mogelijkheden jij moet kiezen.

Het is toch digitaal? Dan kun je het beste oefenen, oefenen, oefenen. Probeer gewoon van alles uit.

Wat heel goed werkt is half-handmatig. Dus niet alles zelf instellen, maar bijvoorbeeld alleen het diafragma zelf instellen, en de camera laten bepalen welke sluitertijd daar bijhoort.

Of andersom natuurlijk.

Samen met de kennis en de tips uit je boeken en diverse internet-sites, leer je zo het beste wat het effect is van elke instelmogelijkheid.

Veel plezier!
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

itt tot wat Cryofiel hierboven zegt, zijn er een heleboel juiste instellingen.

Maar de ISO, diafragma, sluitertijd horen bij elkaar. Als je 1-tje aanpast, moet een andere waarde ook aangepast worden.

Welke combinatie nu goed is, is weer afhankelijk van de hoeveelheid licht. Je camera heeft een lichtmeter, maar die is pas goed bij een middengrijs object. In alle andere gevallen doet je lichtmeter het niet goed.
Hiervoor is een grijskaart te koop bij de beter fotowinkels.

Deze houdt je voor je camera en laat je camera het licht meten, verplaats dan je camera naar je onderwerp en maak de foto, zonder de instellingen vanuit de grijskaart te veranderen.
Dus de ontspanner half ingedrukt houden, of via M (manueel) de juiste instellingen maken.

Alleen met een lichtmeter kan je de juiste instelling maken, of je interne lichtmeter in je camera, of een externe losse lichtmeter.

Nog even over die heleboel juiste instellingen.
Stel je lichtmeter geeft aan een goede belichting bij ISO 100, F8 en T1/100
Dan is ISO 100, F11 en T1/50 ook goed.
En ISO 200, F8 en T1/200 is ook goed.
enz, enz.

Er is geen tabel voor. Er zijn wel tabellen voor welke geldige ISO, diafragma's en sluitertijden zijn. Die kan je bijvoorbeeld op wikipedia wel vinden.
Ook kan je draaischijven maken, maar die ik heb gemaakt, heb ik nooit gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, Cryofiel had het wel goed, ik had het fout gelezen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je hier echt wat meer mee wilt doen, zijn er prima workshops te volgen.
Gebruik je een grijskaart (of anders: gras, straattegels, wit met 2,5 stop ruimere belichtingscorrectie, enz), kan je het beste de spot meetmethode gebruiken.

Probeer het maar eens, maak een foto op de automaat van een wit papiertje. De foto wordt grijs (middengrijs om precies te zijn). Wil je toch weer een witte foto, dan moet je gaan corrigeren met ongeveer 2,5 stop ruimere belichting). Dus was je waarden van je lichtmeter: ISO 100, F2.8, T1/250. Dan worden je waarden ISO 100, F2.8, T1/45s (1 stop = 1/120, 2 stop = 1/60)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
werken met tabellen is niet praktisch. het beste werkt de praktijk. foto's maken bij de vleet met verschillende instellingen. ytijdens het fotograferen goed ind e gaten houden welke instellingen je gebruite en vervolgens via de computer of de tv je foto's beoordelen. bij voorkeur met een geestverwant. daar leer je het meeste van op een gegeven moment ga je aanvoelen welke instellinegn het beste op welk moment gebruikt nkunnenj worden.
overigens heeft nagenoeg elke digitale spiegelreflexcamera een knop waarmee de lichtwaarde gemeten kan worden, niet 100% zeker (zie vorige antwoord) maar een redelijke aanwijzing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De door jou gevraagde "tabellen" zijn in de moderne camera's in hun computertje opgeslagen, volgens Nikon enkele tienduizenden combinaties. Jij kunt daar zonder het te merken gebruik van maken, door foto's te maken met de automaat (P (van program)) of met de standen A en S, diafragma (aperture) voorkeuze en sluitertijd voorkeuze. Als je de auto stand te makkelijk vindt, kun je kiezen voor A, je stelt zelf, middels het instelwieltje, het diafragma op grote opening (laag nummer, zeg 4), de camera zal de bijbehorende tijd meten en instellen met de lichtmeter (die in tegenstelling tot het andere antwoord zo ongeveer 99% van de keren zeer goed meet, vanwege het feit dat ie alles binnen het meetgebied middelt, toch op midden grijs uitkomt, grijskaart is voor (zeer9 moeilijke gevallen). Bij dat diafragma heb je relatief weinig "scherpte diepte" of "diepte scherpte", met andere woorden, het deel van de foto dat echt scherp is, is alleen dat gedeelte waarop jij je lens gericht hebt. Indien je nu echter in plaats van 4 een hoog nummer is klein diafragma kiest (b.v. 22), zal de meter de daarbij horende 32maal zo veel doorlatende langere sluitertijd kiezen. Was het bij f4 1/1000, zal het bij f22 1/30 zijn. in beide gevallen evenveel licht, maar bij f22 zal het hele beeld scherp zijn, maar kun je het wel stilhouden?
Dit soort overwegingen kosten tijd, en, zoals ook de anderen al zeggen, oefening, heel veel oefening.
Nog een losse flodder: als je aan het fotograferen bent, heb je oog voor je onderwerp, niet voor tabellen!

Ik zou zeggen: ga lekker schieten, het resultaat zal mettertijd beter worden!