Wat is het verschil tussen een nationale en een internationale versie van een Canon EOS 760d spiegelreflexcamera?

ik ben voor het aanschaffen van een Canon spiegelreflex camera op zoek naar antwoord op de volgende vraag; Er zijn websitebezoek die behoorlijk goedkoper zijn dan bv CoolBlue.nl. De reden die ze daarvoor geven is dat de goedkopere websites een internationale versie van het product leveren waar bv CoolBlue een nationale versie levert. Weet iemand het verschil? En heb ik bij het aanschaffen van een internationale versie ook ergens nadeel? Bv handleiding, garantie, werking apparaat, etc.Ik wacht met spanning op een antwoord waar ik iets mee kan! Vast dank!Gr Fred

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Internationale (of grey-market) versie heeft vaak beperkte of helemaal geen garantie. Handleiding niet meertalig op papier meegeleverd, maar die kun je eenvoudig zelf downloaden. Dat is wel het minste om je druk om te maken. Mocht er met je int.versie-toestel iets niet goed werken, dan kun je je niet tot Canon wenden, enkel tot die goedkope website waar je de bestelling hebt geplaatst. En dan zijn over het algemeen niet de meest klantvriendelijke ondernemingen voor garantiebepalingen. En dan zijn er ook nog de malafide zaken die zeggen dat ze een internationale versie van de Canon camera verkopen, maar in werkelijkheid een aangepaste versie leveren. De camera-body zelf is hetzelfde, maar batterij, oplader en soms ook de meegeleverde lenzen kunnen van een namaak-kwaliteit zijn, ook als er wel een 'echt' Canon-logo op staat. Bij een echte Canon-international-version-camera is de werking en kwaliteit gelijk aan een nationale versie camera. Verder altijd goed om op te letten bij het vergelijken van prijzen van spiegelreflexcamera's: welke lens (en andere accessoires?) krijg je voor die prijs? Gaat het alleen om de body, of een body + eenvoudige standaardlens, of een body + iets betere lens? De echt dure lenzen worden over het algemeen niet in een combinatie met de body verkocht. Zit er een extra accu bij, of een geheugenkaartje, of een battery-grip? Het is meestal vooral de lens die voor behoorlijke prijsverschillen kan zorgen, maar in combinatie met de accessoires kan dit het prijsverschil nog groter maken.

Apparaten die via grijze import (want dat is het) worden verkocht, hebben vrijwel nooit garantie van de importeur. Bij problemen ben je dus aangewezen op de leverancier en dat kan lastig worden als je garantie wilt claimen en de leverancier bestaat niet meer. Soms is er bij grijze import ook geen documentatie in het Nederlands en kan het apparaat op details afwijken van een Nederlands model. Ik heb bijvoorbeeld een tv in Duitsland gekocht die (logischerwijs) geen fastscan heeft voor Canaal digitaal en dat was in dit geval erg vervelend. Exact hetzelfde NL model heeft dat wel. Als het prijsverschil klein is, zou ik voor een NL model gaan. Toegevoegd na 5 minuten: Nog een voorbeeld; ik had een Oral B pro 7000 tandenborstel en wilde er nog een bij. Via de goedkoopste winkel gekocht, blijkt het een europees model te zijn. Ik merk duidelijk verschil in accuduur, de handleiding was in het Bulgaars en de tandenborstel was niet te synchroniseren met het externe display wat ik van de 1e had. Inmiddels heb ik weer twee NL modellen en die werken beiden feilloos via het display en een acculading gaat minimaal 2x zo lang mee. Ook kon ik met het Oost Europese ding niet met een Oral B kortingsactie meedoen. Canon heeft dergelijke acties ook regelmatig, dus dat zou ook een reden kunnen zijn om een NL model te kiezen.

Ik heb enkele weken terug een Nikon camera met objectief in Duitsland gekocht. Voor de aankoop contact opgenomen met Nikon Nederland. Je hebt met een europees model gewoon garantie. Het eerste jaar (standaard garantieperiode) kun je bij een gebrek aan de camera of objectief gewoon bij Nikon Nederland terecht. Voor een gebrek in het 2de garantiejaar moet je terug naar de leverancier. Ik denk dat dit voor Canon hetzelfde geld. Grijze import zou ik niet aan beginnen (zoals Rhinocamera. Zit in Gibraltar maar is geen europese leverancier!). Net wat eerder genoemd werd dan moet je de camera opsturen naar Rhino en alle ellende wat er bij komt.

volgens mij zit het verschil in de garantie voorwaarden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100