Waarom gebruiken professionele fotografen meerdere camera's?

Bij een sportwedstrijd zag ik meerdere professionele sportfotografen. De meeste fotografeerden met digitale Canon D3 - dat stond althans op de band waarmee de camera's om hun nek hingen.

Veel fotografen hadden twee of drie camera's.

Wanneer je verschillende objectieven gebruikt, kan ik me dat voorstellen - dat scheelt tijd omdat je geen objectieven hoeft te verwisselen.

Er waren echter ook fotografen die twee dezelfde body's hadden, met dezelfde objectieven erop.

Wat kan de reden zijn om twee dezelfde camera's met dezelfde objectieven te gebruiken?

Toegevoegd na 17 minuten:
De fotograaf blijft op dezelfde plek zitten, en neemt nu eens de ene camera, dan eens de andere camera in de hand.

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Camera's
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een Canon had zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen ;-)

Het beste antwoord

Als ze echt meerdere camera's, met hetzelfde objectief hadden, dan zullen per body de instellingen verschillend zijn geweest. B.v. 1 op een programma instelling (bv sport) , de tweede (semi-)automatisch of handmatig. En misschien 1 apart voor zwart-wit (nee, het resultaat bij achteraf omzetten naar z/w geeft niet hetzelfde resultaat)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

zijn bang dat het er met 1 fout gaat...

misschien staan ze uit elkaar dat je van dezelfde tijd 2 verschillende foto's hebt van een andere kant..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hiermede voorkomen ze het telkens wisselen van lensen, zeker sport is vaak een momentopnamen, dan kan je niet even in je tas naar een ander lens gaan zoeken, verders is er minder risico, omdat je bij een storing bij een camera niets meer hebt en met meerdere camera's wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad Ed, dat lenzen wisselen is niet alleen alleen tijdrovend, maar ook kan er (zeker buiten en bij wind of zo) iets in je camera vliegen als je de lens eraf haalt.
Je hebt dus niet alleen verstand van de natuur... ;-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Het telkens wisselen van lensen kan niet de reden zijn - op beide camera's zat *dezelfde* lens. Ze liepen daar rond met twee identieke toestellen met identieke lensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel: als je zo dichtbij bent geweest dat je hebt kunnen zien dat het dezelfde lenzen waren (dat kun je namelijk vaak van een afstand niet zien), waarom heb je het dan niet even gevraagd?
Cryofiel
13 jaar geleden
Tijdens de wedstrijd stelden de fotografen beslist geen prijs op welke verstoring dan ook - ze waren tenslotte aan het werk. Tijdens de pauzes waren ze te druk om razendsnel de beste beelden door te zenden naar hun redactie - ook toen kon ik ze niet storen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn idee is dan dat ze de verschillende camera's verschillend hadden ingesteld. Dit om verschillende soorten opnamen te kunnen maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat vermoeden heb ik ook. Maar het is slechts een vermoeden, vandaar dat ik deze vraag heb gesteld. Gaat het inderdaad om instellingen zoals ISO-waarde, sluitertijd, diafragma, automatiek, enzovoort? Of gaat het om de werking van de knopjes - bij professionele camera's kun je per knopje programmeren wat dat knopje doet. Dan zou je je favoriete knopje bij de ene camera kunnen programmeren voor het veranderen van de gebruikte autofocus-sensoren, en bij de andere camera voor het instellen van de sluitertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga uit van het eerste. Het tweede lijkt me niet handig omdat je dan in de war kunt raken.
Bij sportopnames is vooral de sluitertijd interessant. Bij een (extreem) korte sluitertijd kun je het beeld bevriezen. Bij een langere sluitertijd kun je gebruik maken van panning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als mij werd gevraagd om foto's te maken met een trouwerij, dan had ik ook altijd 2 camera's bij , een met een gewone lens en een met groothoeklens, maar dat niet alleen, stel je hebt alle foto's genomen met slechts een camera en je krijgt een storing dan heb je misschien niets meer! of hij valt kapot of wordt gestolen, al je foto's van het trouwen, receptie en bruiloft weg, dus maar twee toestellen, dan kan het bijna niet fout gaan.
En sportfoto's kan je ook nooit meer even opnieuw nemen, dus ook daar zou ik altijd twee camera's mee nemen. Dan heb je ook nog wel of geen zon. kan opeens veranderen.
Ik heb nooit sport gefotografeerd, dus ik weet het niet zeker. Maar ik kan me voorstellen dat ze graag verschillende soorten foto's hebben: zowel foto's met kleine scherptediepte, waarin 1 sporter geisoleerd wordt, om net die voet tegen de bal te zien, of de gezichtsuitdrukking, als foto's met een wat grotere scherptediepte die meer een overzicht laten zien van meerdere voetballers die wat verder uit elkaar staan (zowel in de breedte als in de diepte), zodat je kan zien dat die ene voetballer wel 4 verdedigers rond zich had, en hoe goed hij dan is om toch daar doorheen te komen.
En voor beide soort foto's heb je andere instellingen nodig, en het is niet zo handig om telkens alles opnieuw te moeten instellen als er elk moment een belangrijk beeld aan je voorbij kan gaan.

Dat is waar ik op gok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan meerdere redenen hebben:
snel een andere camera betekend andere lens, instelling, goede accu, reserve camera, ruimte op geheugenkaart.
Het gaat er soms wild aan toe en dan neem je geen risico en heb je geen tijd voor onverwachte problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prof. fotografen werken vaak voor verschillende persbureaus, kranten of andere opdrachtgevers.
In verband met de rechten op de foto's willen ze vaak niet een zelfde foto, of een serie, aan meerdere klanten verkopen en sommige klanten vragen om specifike soorten opnamen.
Bijvorbeeld alleen maar opnamen van die ene ploeg of dat ene soort actie.
Digitale foto's hebben altijd heel specifieke en traceerbare kenmerken en gegevens in het bestandje staan waardoor het achteraf makkelijk te bewijzen is dat iemand een bepaalde foto gebruikt heeft of bewerkt heeft zonder toestemming van de maker.
Door verschillende camera's te gebruiken is het makkelijker om aan de verschillende wensen van verschillende klanten te voldoen terwijl het toch mogelijk bleeft die ene gouden opname aan meerdere belangstellenden te kunnen slijten of via het meest biedende persbureau te laten publiceren.
Kwestie van verdeel en heers of van je winstkansen spreiden.