Waarom gebruiken professionele fotografen meerdere camera's?

Bij een sportwedstrijd zag ik meerdere professionele sportfotografen. De meeste fotografeerden met digitale Canon D3 - dat stond althans op de band waarmee de camera's om hun nek hingen.

Veel fotografen hadden twee of drie camera's.

Wanneer je verschillende objectieven gebruikt, kan ik me dat voorstellen - dat scheelt tijd omdat je geen objectieven hoeft te verwisselen.

Er waren echter ook fotografen die twee dezelfde body's hadden, met dezelfde objectieven erop.

Wat kan de reden zijn om twee dezelfde camera's met dezelfde objectieven te gebruiken?

Toegevoegd na 17 minuten:
De fotograaf blijft op dezelfde plek zitten, en neemt nu eens de ene camera, dan eens de andere camera in de hand.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ze echt meerdere camera's, met hetzelfde objectief hadden, dan zullen per body de instellingen verschillend zijn geweest. B.v. 1 op een programma instelling (bv sport) , de tweede (semi-)automatisch of handmatig. En misschien 1 apart voor zwart-wit (nee, het resultaat bij achteraf omzetten naar z/w geeft niet hetzelfde resultaat)

zijn bang dat het er met 1 fout gaat... misschien staan ze uit elkaar dat je van dezelfde tijd 2 verschillende foto's hebt van een andere kant..

Hiermede voorkomen ze het telkens wisselen van lensen, zeker sport is vaak een momentopnamen, dan kan je niet even in je tas naar een ander lens gaan zoeken, verders is er minder risico, omdat je bij een storing bij een camera niets meer hebt en met meerdere camera's wel.

Ik heb nooit sport gefotografeerd, dus ik weet het niet zeker. Maar ik kan me voorstellen dat ze graag verschillende soorten foto's hebben: zowel foto's met kleine scherptediepte, waarin 1 sporter geisoleerd wordt, om net die voet tegen de bal te zien, of de gezichtsuitdrukking, als foto's met een wat grotere scherptediepte die meer een overzicht laten zien van meerdere voetballers die wat verder uit elkaar staan (zowel in de breedte als in de diepte), zodat je kan zien dat die ene voetballer wel 4 verdedigers rond zich had, en hoe goed hij dan is om toch daar doorheen te komen. En voor beide soort foto's heb je andere instellingen nodig, en het is niet zo handig om telkens alles opnieuw te moeten instellen als er elk moment een belangrijk beeld aan je voorbij kan gaan. Dat is waar ik op gok.

Dat kan meerdere redenen hebben: snel een andere camera betekend andere lens, instelling, goede accu, reserve camera, ruimte op geheugenkaart. Het gaat er soms wild aan toe en dan neem je geen risico en heb je geen tijd voor onverwachte problemen.

prof. fotografen werken vaak voor verschillende persbureaus, kranten of andere opdrachtgevers. In verband met de rechten op de foto's willen ze vaak niet een zelfde foto, of een serie, aan meerdere klanten verkopen en sommige klanten vragen om specifike soorten opnamen. Bijvorbeeld alleen maar opnamen van die ene ploeg of dat ene soort actie. Digitale foto's hebben altijd heel specifieke en traceerbare kenmerken en gegevens in het bestandje staan waardoor het achteraf makkelijk te bewijzen is dat iemand een bepaalde foto gebruikt heeft of bewerkt heeft zonder toestemming van de maker. Door verschillende camera's te gebruiken is het makkelijker om aan de verschillende wensen van verschillende klanten te voldoen terwijl het toch mogelijk bleeft die ene gouden opname aan meerdere belangstellenden te kunnen slijten of via het meest biedende persbureau te laten publiceren. Kwestie van verdeel en heers of van je winstkansen spreiden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100