Waarom kunnen mijn foto's van mijn smartphone niet geprint worden?

Ik wil de foto's genomen met mijn Samsung 19000 geprint hebben. Bij de fotoshop zeiden ze dat het niet mogelijk was vanwege te weinig mb/bites. Hoe krijg ik ze alsnog geprint?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
2.6K

Het beste antwoord

Ik heb ff de specificaties van je telefoon gecheckt, en de maximale resolutie van de camera is 5 megapixel. Dat komt neer op een foto van 2592×1728 pixels (afhankelijk van het formaat kan de verhouding net even anders zijn)

Dat moet in principe meer dan genoeg zijn voor een afdruk van 20×15 cm met een zeer hoge resolutie van 300 dpi, of op A4 formaat met een iets lagere resolutie (maar nog altijd zeer fatsoenlijk) van 200 dpi.

Als de winkel zegt dat de foto te weinig mb heeft, dan bedoelen ze eigenlijk dat de foto te weinig pixels heeft voor een goede kwaliteit bij afdrukken (je zou dan de pixels kunnen zien)
Dat kan meerdere oorzaken hebben:
- Check even of je de foto's maakt de hoogste resolutie (5 megapixel) In een Android toestel open je de camera, en via menu 'opties' kan je de resolutie aanpassen (let op: de foto's nemen dan meer geheugenruimte in beslag!)
- Foto's die verzonden zijn via e-mail, What'sUp, Facebook of een andere applicatie worden door de telefoon in grootte en kwaliteit gereduceerd: goed genoeg voor het scherm van een telefoon, maar veel te klein om af te drukken. Deze foto's moet je niet gebruiken. Sluit liever je telefoon aan je PC met een USB-kabel, maak ene kopie van de originele foto's met de hoogste resolutie in je PC, en gebruik deze om foto's te bestellen.
- Plan B is om het microSD kaartje uit je telefoon te halen, in een SD-adapter steken, en met deze naar de winkel gaan zodat ze de originele foto's kunnen gebruiken.

Dus als je de foto's maakt op maximale resolutie, en deze worden niet in een lagere resolutie opgeslagen of verzonden, moet dat genoeg zijn voor een afdruk op A4 van goede kwaliteit.
Foto's die je al gemaakt hebt met lagere resolutie of die gereduceerd zijn, en het origineel niet bewaard is gebleven... dan heb je pech, want je kan de resolutie niet meer verhogen. De enige optie is om in klein formaat af te drukken, met een lagere kwaliteit (150 dpi in plaats van 200 of 300)

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je de foto's van je telefoon op je computer kunt zetten, kun je ze ook uploaden naar een fotoafdrukcentrale. Maar als de camera van jouw toestel inderdaad een lage resolutie heeft, dan zal het resultaat mogelijk tegenvallen.