wat is het verschil tussen een daglichtlamp en een softbox?

Ik wil graag beginnen aan studiofotografie, maar doe dat natuurlijk rustig aan. Nu wil ik graag een lamp kopen, en heb ik deze twee voorbij zien komen. Zitten hier nog erge verschillen tussen, of maakt het niet zoveel uit welke ik neem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Camera's
2.9K

Antwoorden (1)

Daglichtlamp en softbox zijn eigenlijk niet met elkaar te vergelijken.

Daglichtlampen met een kleurtemperatuur van 5000K tot 5500K geven een natuurlijk, wit licht dat vergelijkbaar is met daglicht.
In tegenstelling tot andere witte lampen (denk aan TL-lampen) bevat het licht van deze lampen alle kleuren uit het kleurenspectrum, waardoor je in de foto geen groene of roze kleurzwemen ziet. Lampen met een kleurtemperatuur van 3200K geven een warm, meer geelachtig licht dat vergelijkbaar is met direct zonlicht.

Een diffuser, zoals een softbox, zorgt ervoor dat het licht minder "hard" wordt. Een zachte belichting betekent dat lichte gedeeltes van het onderwerp minder reflecteren. Hierdoor kunt je in lichte partijen meer detail zien, doordat het geen groot wit vlak wordt.
Vaak is een foto goed gelijkmatig uitgelicht, maar zijn lichte of witte gedeeltes overbelicht. Met een softbox is de belichting gelijkmatiger.
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
De daglichtlamp is de lichtbron, die geeft dus licht. Die kun je met of zonder softbox gebruiken.
De softbox is de kap die je gebruikt in combinatie met een lichtbron. Een softbox is dus zelf geen lamp.
Kiezen tussen softbox of daglichtlamp heeft dus geen zin. Aan alleen een softbox heb je niks zonder lamp.